České dráhy spadly do ztráty 1,6 miliardy

„Nákladní doprava byla negativně ovlivněna hospodářskou krizí, doplatila na pokles stavební a průmyslové výroby a na nízkou rentabilitu segmentu jednotlivých vozových zásilek,“ říká generální ředitel drah Petr Žaluda. Skutečný stav firmy přesto není tak tragický, jak by čísla napovídala. Účetní ztrátu zásadně ovlivnil mimořádný odpis ve výši 1,2 miliardy korun a také půlmiliardová rezerva na náklady spojené s restrukturalizací, tedy hlavně propouštěním.
Jednorázový odpis se týká přecenění majetku, který byl do firmy při jejím vzniku v roce 2007 vložen. Už tehdy se říkalo, že je nadhodnocen. „Ke snížení hodnoty majetku jsme se rozhodli na základě aktuálního ocenění a stáří vozového parku a také v souvislosti s předpokladem, že v následujících letech dojde k odprodeji nepotřebných kolejových vozidel,“ doplňuje Žaluda. V příštích letech by tak měly odpisy výrazně klesnout.
Podle Žaludy je dnes cargo stabilizované, letos prý míří k provozní nule. Ztrátová zůstává i osobní doprava, pohled na ní je ale mnohem optimističtější. Předloňskou ztrátu se podařilo snížit z 583 milionů na 517 milionů. Provozní výsledek před odpisy (EBITDA) vzrostl o 130 milionů na 1,86 miliardy. Osobními vlaky ČD loni cestovalo o tři miliony lidí více, celkem téměř 169 milionů. Tržby za jízdenky se tím zvedly o 280 milionů.
Ztrátu Žaluda připisuje rovněž odpisům za nově nakoupené vlaky. Do nich loni dráhy investovaly rekordních sedm miliard korun. Na hospodaření mají investice protichůdný dopad. Na jedné straně díky nim rostou tržby za jízdenky, na druhé straně táhnou odpisy výsledek do ztráty.
Zadluženost Skupiny ČD v porovnání s ostatními dopravci
Meziroční srovnání výsledků skupiny zhoršuje vedle mnoha dalších faktorů i realitní krize. Zatímco v roce 2011 dráhy prodaly nemovitosti za téměř miliardu, loni to byla zhruba polovina. Celkové tržby Skupiny ČD loni stagnovaly na zhruba 38 miliardách. Zadluženost firmy poprvé přesáhla 50 procent, když se podíl cizích zdrojů k aktivům vyšplhal na 52,3 procenta.