Hasiči topí hořící elektromobily v kontejnerech. Mají ale jen dva a přikupují další

Do kontejneru plného vody museli hasiči přede dvěma lety ponořit hybridní BMW za zhruba dva miliony korun.

Do kontejneru plného vody museli hasiči přede dvěma lety ponořit hybridní BMW za zhruba dva miliony korun. Zdroj: Blesk/Václav Burian

Tehdy zasahovali v Čestlicích.
Hořela už i řada vozů Tesla, toto je fotografie z hašení v Rakousku.
Úplná likvidace požáru elektromobilu včetně možného znovuvzplanutí se protahuje na jednotky dnů.
Požár modelu Tesla S
V Rakousku hořel elektromobil Tesla.
14 Fotogalerie
Jiří Liebreich
Diskuze (0)

Počet elektromobilů na českých silnicích stoupá a s ním i pravděpodobnost požárů těchto vozů, ať už způsobených zkratem, přehřátím při nabíjení, či dopravní nehodou. Zlikvidovat požár v případech, kdy začnou hořet i bateriové články, je přitom neskonale náročnější než se vypořádat s požárem vozu se spalovacím motorem. Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS) se proto připravuje na budoucí výzvy a pořizuje příslušné vybavení.

Přestože utopení elektromobilu v kontejneru s vodou, a tedy jeho zničení, není „sofistikovanou likvidací požáru“, jak hasiči sami přiznávají, je to nejčastěji používaný a některými výrobci i doporučovaný způsob nejen v Česku. A to navzdory skutečnosti, že je k zásahu zpravidla nezbytný jeřáb a desítky tisíc litrů vody, v níž se elektromobil neutralizuje i několik dní.

HZS teď má pouhé dva takové speciální kontejnery, jimiž vybavil hasiče Středočeského kraje. Bylo by však možné využít i některé jiné kontejnery, které k tomuto účelu nebyly původně určené, uvedla na dotaz deníku E15 mluvčí sboru Pavla Jakoubková. Každý kontejner stál více než osm set tisíc korun.

HZS právě administruje další dílčí zakázky, které vycházejí z rámcové smlouvy na pořízení dalších deseti kontejnerů na hašení elektromobilů a pneumatik za 11,5 milionu korun. Kontejnery budou potřebné napříč kraji. Už dříve sbor uvedl, že pořízení veškeré výbavy potřebné pro pokrytí celé republiky vyjde řádově na stamiliony korun.

Krize ohrožuje nejen malé dodavatele, ale už i v Česku vyrábějící automobilky s bohatými zahraničními vlastníky. Více se dozvíte v podcastu s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy Radkem Špicarem:

Jakoubková uvádí, že za posledních pět let museli hasiči zasahovat u desítek požárů vozidel s hybridním či plně elektrickým pohonem včetně autobusů. Požár samotné trakční baterie, obvykle lithiové, nastal jen v jednotkách případů, kterých ale pravděpodobně bude přibývat.

„Hoří-li baterie, může být situace složitější (než u konvenčních vozů – pozn. red.). Bateriové články jsou pod ochranným krytem, přes který nelze určit ohnisko požáru často ani přibližně. Chcete-li se k hořícím článkům dostat, musíte kryt alespoň částečně odstranit. Při tom se ale mohou poškodit další články, což může vyvolat další požár,“ vysvětluje Jakoubková s tím, že odpovědnost za bezpečnost vozů nese vždy výrobce.

V Česku nyní jezdí zhruba 6,3 milionu osobních vozidel, z nichž je asi jedenáct tisíc čistě elektrických a další desetitisíce jsou hybridní. Podíl těchto vozů je zatím nízký, ovšem relativně rychle roste. Jen loni si evropští zákazníci pořídili přes 878 tisíc vozů poháněných bateriemi, tedy každý jedenáctý ze všech prodaných automobilů. Loni se tak na starém kontinentu vůbec poprvé prodalo více hybridních aut než vozů s dieselovým motorem.

Elektromobily mají snížit ekologickou zátěž. Které státy produkují nejvíce emisí?

Zatímco pravděpodobnost vznícení u čistě bateriových vozidel se pohybuje kolem tří setin procenta, u vozů se spalovacím motorem činí zhruba 1,5 procenta a u hybridních automobilů dokonce 3,4 procenta. Na výzkum AutoinsuranceEZ odkazuje expert na autoprůmysl a partner EY Petr Knap s tím, že rizika jsou významně vyšší v případech havárií a poškození schránky baterie. 

„Hlavním rizikovým faktorem je baterie a kvalita jejího zpracování. Zdá se, že vývoj směřuje k solid-state bateriím. Tedy k těm s pevným elektrolytem, jenž by měl nabídnout vyšší kapacitu, rychlejší dobíjení a i vyšší bezpečnost,“ říká Knap. Připomíná, že příčinou požárů při nabíjení bývají i výrobní chyby baterií. Kromě toho také hrozí, že se baterie znovu vznítí i s odstupem několika dní po zdánlivě dokončeném uhašení.

Obzvlášť palčivým problémem může být hašení elektromobilů v hromadných garážích. Hasiči do nich rozměrný kontejner obvykle nedostanou, natož aby do něj mohli vůz spustit jeřábem. Podle HZS je přitom vznik požáru elektromobilu v hromadné garáži pouze otázkou času. Hasiči proto spolupracují na patřičné změně legislativy.

Co čeká Česko s nástupem elektromobility, popsal v pořadu Elita byznysu Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy:

Video placeholder
• Zdroj: Videohub

Jak upozornil deník E15 dříve, pro stavbu garáží neexistuje platná norma. Vlastníkům stávajících nemovitostí tedy hrozí milionové náklady na přestavbu garáží a developeři by mohli zvýšit ceny nových staveb.

„Majitelé garáží se budou muset připravit na to, že prostory bude třeba určitým způsobem vybavit, aby v nich mohly elektromobily parkovat, nabíjet se a být servisovány,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a ob­chodu David Hluštík.

Hasiči uvádějí, že v současnosti neexistuje univerzální postup hašení, a proto zkoumají nejefektivnější řešení. Zaměřují se na způsob, jak dostat hasivo přímo do baterie. „Takový postup by jistě ocenili všichni, zejména pak pojišťovny, neboť by při včasném zásahu nutně nemuselo dojít ke zničení celého vozu,“ uvádí Jakoubková.

Akumulátory jsou několikanásobně jištěné a zavřené do takřka nedobytné schránky:Akumulátory jsou několikanásobně jištěné a zavřené do takřka nedobytné schránky.Akumulátory jsou několikanásobně jištěné a zavřené do takřka nedobytné schránky. | Zdroj: Svět motorů

Hledá se tak nejen vhodný způsob hašení, ale i pojišťování elektromobilů. Z loňské studie Allianz Global Corporate & Speciality například vyplynulo, že pojišťovny na elektromobilech spíše prodělávají. Platby pojistného totiž nepokryjí náklady spojené s nákladnými opravami elektromobilů.

Podle České asociace pojišťoven byla předloni průměrná škoda z povinného ručení o čtyři procenta vyšší u elektromobilů než u aut se spalovacím motorem. Riziko vzniku škody bylo u elektromobilů navíc o sedmnáct procent vyšší. I přesto bylo pojistné u elektromobilů v průměru o dvanáct procent levnější než u konvenčních vozidel, činilo 3182 korun. Likvidace škod přitom bývá u elektromobilů nákladnější než u konvenčních aut mimo jiné i proto, že baterii některých výrobců je nutné vyměnit za novou i v případě třeba jen „kosmetického“ poškození.

Podívejte se na snímky z hasičských zásahů vůči požárům elektromobilů v Česku i zahraničí:

Začít diskuzi