Parkování elektromobilů se může prodražit. Hrozí přestavby garáží i nákladnější nové domy

Nabíjecí stanice ABB v OC Královo Pole

Nabíjecí stanice ABB v OC Královo Pole Zdroj: ABB

Nabíjení ve splitském obchodním centru rychlejší nabíječkou s výkonem 50 kilowattů.
Škoda Enyaq 80iV
Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech zákazníkům pronajímat.
4
Fotogalerie

Rozvoj elektromobility zrychluje, čímž vzrůstá potřeba řešit mnoho s tím spojených problémů. Patří k nim bezpečnost parkování a nabíjení elektromobilů v podzemních garážích. Například hašení elektromobilu s hořící baterií představuje daleko závažnější problém než hašení aut se spalovacím motorem. Boj s ohněm může trvat několik dnů. I z tohoto důvodu není jasné, jak mají vypadat bezpečné podzemní garáže pro elektromobily. Pro jejich stavbu navíc neexistuje platná norma. Vlastníkům stávajících nemovitostí tedy hrozí milionové náklady na přestavbu garáží a developeři by mohli zvýšit ceny nových staveb.

„Vzhledem k trendu rozvoje elektromobility a tlaku na snižování emisí se majitelé garáží budou muset připravit na to, že prostory bude třeba mít určitým způsobem vybaveny, aby v nich mohly elektromobily parkovat, nabíjet se a být servisovány,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a ob­chodu David Hluštík.

Legislativa v oblasti přitom zastarává už mnoho let. „V současnosti platná norma nereflektuje vývoj ani v oblasti spalovacích motorů, natož v elektromobilitě,“ připomněl odborný asistent na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze Pavel Hrzina.

Souhlasí s ním mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (GŘ HZS) Rudolf Kramář s tím, že už platí povinnost vybavit některé budovy dobíjecími stanicemi, což ukládá novela vyhlášky provádějící zákon o technických požadavcích na stavby. Vyhláška reflektuje evropskou směrnici. Konkrétní bezpečnostní požadavky ale neřeší.

GŘ HZS proto vydalo metodické doporučení, kterým se snaží rizika nedořešené požární bezpečnosti zmírnit. Mezi doporučené pokyny patří rozšíření parkovacího stání s nabíječkou na šířku 3,5 metru, tedy na velikost shodnou se šířkou parkovacího stání pro hendikepované. Doporučuje se také instalace požárních technologií, které požár signalizují, samočinně hasí a odvádějí z garáží zplodiny.

Zda se všechna doporučení objeví v nové normě, bude jasnější na konci ledna, kdy by měl být připraven její návrh. Obavy z požadavků nové normy mají především developeři. „Pokud by se postupovalo plně v souladu s aktuálním metodickým doporučením GŘ HZS a zohlednily by se plně všechny prostorové nároky, mohlo by u větších bytových staveb jít o zdražení i o desítky milionů,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Developeři se obávají i dosud nezavedených opatření, která by podle nich mohla přijít. „Pokud by prošel požadavek hasičů, aby v garážové hale byl i nějaký bazén, kam by se dalo hořící auto celé ponořit, garážové stání by vyšlo mnohonásobně dráže a zvýšilo by samozřejmě i cenu bytu,“ doplnila mluvčí společnosti Trigema Petra Martínková.

Nejasný je i osud již dostavěných garáží, jejichž parametry nebudou nové normě odpovídat a parkování elektromobilů v nich bude představovat zvýšené riziko. „V případě, že prostor po bezpečnostní stránce nevyhoví, bude povinností majitelů vjezd elektromobilů do nich zakázat,“ varuje Pavel Hrzina.

U kterých garáží by zákaz vjezdu elektromobilů mohl nastat, není prozatím jasné. „Dopředu je těžké predikovat, které garáže budou či nebudou mít povolen vjezd elektromobilů,“ říká David Hluštík.

Situace, kdy by elektromobily v podzemních garážích vůbec nemohly parkovat, ale podle výkonného ředitele České asociace pro elektromobilitu Lukáše Hataše nenastane: „Zákaz by šel proti evropskému právu, které je české legislativě nadřazené.“ Majitelé tak zřejmě budou muset provést stavební úpravy odpovídající nové normě.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? Podívejte se ve videu.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub