Nasazení moderních letounů právě v Sýrii analytiky překvapilo. Ačkoliv se F-22 vyráběla od roku 1997 a ve službách americké armády je už od prosince 2005, nezúčastnila se ani války v Iráku, ani v Afghánistánu, ani náletů v Libyi. Americký Pentagon nasadil letouny hned od prvních náletů tento týden. Žádné detaily ovšem nesdělil. Podle expertů to ledacos vypovídá o obtížnosti celého tažení proti Islámskému státu.
Letoun vyniká především svojí neviditelností. Při maximální rychlosti dvojnásobku rychlosti zvuku jej nezachytí běžný radar, ani stíhačky nepřítele. Primárně má F-22 sloužit k likvidaci nepřátelských letadel, částečně dokáže shazovat bomby. Také může zaútočit na elektronické vybavení cizího letadla – skrz svůj radar vyšle signál, který zničí elektroniku nepřátelské stíhačky.
Příběh letounů se začíná psát v roce 1981. Tehdy americké letectvo potřebovalo nástupce strojů F-15 a především protiváhu sovětským stíháčkám Suchoj Su-27. První prototyp vzlétl v roce 1990, dnešní podobu dostala stíhačka o sedm let později.
Letoun F-22 Raptor vyvinula společnost Lockheed Martin v partnerství s Boeing Integrated Defense Systems. Vývoj stál téměř 67 miliard dolarů. Na žádnou jinou výzbroj nedal Pentagon tolik peněz. Logicky se našlo mnoho kritiků, kteří projekt považují za extrémně drahý. Právě vysoká cena nakonec byla důvodem, proč Pentagon místo původně zamýšlených 750 kusů nakonec pořídil jen 195.
Vzdušné síly USA si ovšem za výsledkem stojí. „Letounu F-22 se nevyrovná žádný existující letoun na světě,“ prohlásilo letectvo. Je však nutné dodat, že v současné době se vyvíjejí hned dvě technicky pokročilejší stíhačky - americká F-35 a ruský Suchoj T-50.
F-22 |
---|
Rozpětí: 13,56 m Délka: 18,9 m Výška: 5,08 m Hmotnost prázdného stroje: 19 700 kg Maximální vzletová hmotnost: 38 000 kg Maximální rychlost: až 2410 km/h Maximální dolet: až 3219 km |