Návrat tramvají na Václavské náměstí narazil, současný strop stanice metra Muzeum trať neunese

Na současnou trať přes Václavské náměstí by se měla napojit nová linka od budovy Národního muzea.

Na současnou trať přes Václavské náměstí by se měla napojit nová linka od budovy Národního muzea. Zdroj: Blesk:RINGIER AXEL SPRINGER KAREL KOPÁČ

Městská část Praha 1 by raději tramvaje na Václavské náměstí neměla, chce zde bulvár. (Zdroj: Archiv DPP)
Praha 1 s návratem tramvají na Václavské náměstí nesouhlasí. (Zdroj: Archiv DPP)
Pohled do doby, kdy na Václavském náměstí jezdily tramvaje
Pohled do doby, kdy na Václavském náměstí jezdily tramvaje
Pohled do doby, kdy na Václavském náměstí jezdily tramvaje
23
Fotogalerie

Obnovení tramvajové trati v horní části pražského Václavského náměstí čelí zásadní překážce. Stávající stropní desky stanice metra Muzeum, nad kterou by měly tramvaje jezdit, by zátěž neunesly. Návrat tramvají je přesto možný, pokud by došlo k zesílení stropu. Vyplývá to z předběžného stanoviska statiků Kloknerova ústavu ČVUT.

„Průzkumné práce stávajícího stavu stropní desky stanice metra Muzeum již Kloknerův ústav dokončil a je k dispozici dostatek informací pro další přípravu. Z předběžného stanoviska statika vyplývá, že výstavba tramvajové trati je možná za předpokladu stavební úpravy - zesílení - stropních desek,” řekla deníku E15 mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Tramvaje se na horní část náměstí mají vrátit po více než čtyřiceti letech. O tom, jak přesně desky zesílit, se rozhodne až poté, co Metroprojekt dokončí již započaté projektové práce na asi půlkilometrové tramvajové trati. Až bude znám přesný směr a výška kolejí, bude možné vypočítat přesné zatížení stropních desek.

„Situace je řešitelná. Výsledek projekčních prací pro stavební povolení tramvajové trati předpokládáme do poloviny roku 2020,“ dodala Řehková. Určení přesné polohy kolejí ovlivňuje více faktorů, například plynulé napojení na inženýrské sítě.

Náklady na zbudování tratě by se měly pohybovat okolo čtvrt miliardy korun. Dalších jedenáct milionů DPP zaplatil Metroprojektu za projekční práce, zatím neznámou sumu si vyžádá i zmíněné zesílení stropních desek ve stanici metra.

„Očekávám, že na konci roku 2021 bychom mohli mít všechna potřebná povolení. Na začátku roku 2022 bychom mohli začít stavět a na přelomu let 2022 a 2023 by mohlo být hotovo,“ řekl dříve náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Podívejte se na historické snímky z doby, kdy po Václavském náměstí jezdily tramvaje: