Obchvat Olbramovic se blíží realizaci. Po třiceti letech

Ilustrační

Ilustrační Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: ntr23 via Flickr

Ilustrační
Ilustrační
Ilustrační
4
Fotogalerie

Chystaná stavba obchvatu středočeských Olbramovic na hlavním tahu z Prahy na jih se výrazně přiblížila prvnímu kopnutí do země. Ředitelství silnic a dálnic dostalo od Středočeského kraje „zelené“ razítko, které potvrzuje, že stavba nebude mít významný vliv na životní prostředí. To je pro silničáře i obyvatele zatížené obce dobrá zpráva, po téměř třiceti letech plánů by se při troše štěstí mohlo začít stavět ještě letos.

Loni přitom naděje málem vyhasla, neboť původní kladné stanovisko z roku 1998 k vlivu stavby na okolí propadlo. Téměř 3,5 kilometru dlouhý obchvat vyjde na půl miliardy korun. Všechno ale nejde tak hladce. Státu stále ke stavbě chybí několik pozemků, se šesti majiteli dokonce vede vyvlastňovací řízení.

„Vykoupeno je zhruba 98 procent potřebných pozemků,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Mezi vyvlastňovanými je i provozovatel velkého autocentra a bazaru v Olbramovicích, společnost Davo Corporation, a spřízněná Davo Car. „Snažili jsme se o odprodeji s ŘSD jednat, bohužel s rozdílným pohledem na konečný výsledek,“ uvedl majitel David Vojtěch.

Ten také kritizuje průběh posuzování vlivu na okolní prostředí (EIA). „Stanovisko Středočeského kraje bylo procesnězpracováno zcela nestandardním způsobem. Pod státním tlakem byly během deseti dnů smeteny námitky všech zúčastněných stran, bez možnosti odvolání,“ doplnil podnikatel.

Firma například namítala, že studie neřeší další osud stávající silnice na jižním okraji Olbramovic. Usilovala rovněž o připojení na novou přeložku, v čemž jí ŘSD nevyhovělo. Obchvat se měl přitom stavět už na přelomu osmdesátých a devadesátých let, měl už stavební povolení, ale ztroskotal na nedostatku peněz.

Olbramovicemi denně projede přes dvacet tisíc aut, což je řadí mezi dopravně nejzatíženější obce v republice. Nebezpečí hrozí chodcům i řidičům. Severně od obce je po desítky let provizorium v podobě nebezpečného „esíčka“, kde se často stávají vážné nehody.