Třaskavé téma na vládě: hledají se peníze na opravu krajských tankodromů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Hynek Zdeněk

Oprava silnice (ilustrační foto)
2
Fotogalerie

Vláda se dnes vrátí k třaskavému tématu financování krajských silnic. Ministr dopravy Dan Ťok na jednání kabinetu nese už podruhé návrh, podle kterého by stát krajům letos přispěl na zdevastované silnice druhé a třetí třídy čtyřmi miliardami korun. „V návrhu se od minulého týdne nic nezměnilo,“ potvrdil mluvčí rezortu Tomáš Neřold.

Třaskavost tématu přitom spočívá hlavně ve složení zmíněné sumy. Ministr dopravy Ťok se totiž dohodl s ministrem financí Andrejem Babišem, že krajům vypomohou částečně z vládní rozpočtové rezervy. Odsud by kraje měly dostat 1,5 miliardy, zbylé 2,5 miliardy doplní Státní fond dopravní infrastruktury.

Takový mix se ale nelíbí premiérovi Bohuslavu Sobotkovi, který původně žádal pro kraje tři miliardy s tím, že by je ministr dopravy měl celé nalézt u sebe v resortu. Podle Sobotky jsou ve vládní rozpočtové rezervě čtyři miliardy a není dost dobře možné z ní takto velkou sumu odčerpat už v únoru. „Musíme to zvážit, předpokládám ale, že vláda už defi nitivně rozhodne,“ uvedl Sobotka.

Jak se situace vyvine, není zatím jasné. V úvahu připadá především snížení částky z vládní rozpočtové rezervy. Drobný náznak vypustil minulý týden pouze Babiš, když po jednání vlády uvedl, že Sobotka by se zřejmě spokojil s uvolněním půlmiliardy z rezervy. Kraje by si tak přišly místo čtyř miliard pouze na tři miliardy, tedy na stejnou sumu jako loni a o miliardu nižší než předloni.

Stát přitom nemá žádnou povinnost přispívat krajům na regionální silnice. Hejtmanství totiž dostávají primárně miliardy skrze rozpočtové určení daní. Podle premiéra je letošní státní příspěvek spojenou nádobou s platy řidičů v autobusové dopravě. Státní miliardy na krajské silnice údajně uvolní krajům ruce k dofi nancování mezd.

Deset miliard z EU
Jedním ze zdrojů, odkud mohou kraje čerpat peníze na silnice, je Integrovaný regionální operační program. Od března do konce příštího roku budou moci podávat žádosti v takzvané druhé výzvě, kde je připraveno z evropských fondů deset miliard. Podobná suma byla i v končící první výzvě. Program má ale řadu omezení, týká se například jen nejdůležitějších krajských silnic vedoucích k páteřním státním trasám.