Povodí Vltavy zmodernizuje lodní výtah na Orlíku. Zvládne přepravovat těžší lodě

Plavidlo stoupá na Orlíku po lanové dráze dlouhé 277 metrů. Nyní smí mít hmotnost nanejvýš 3,5 tuny

Plavidlo stoupá na Orlíku po lanové dráze dlouhé 277 metrů. Nyní smí mít hmotnost nanejvýš 3,5 tuny Zdroj: ČTK

Příznivcům plavby po tuzemských tocích odpadne zásadní překážka. Lodní výtah alias zdvihadlo na Orlické přehradě bude po chystané rekonstrukci přepravovat lodě o hmotnosti až 6,6 tuny místo dosavadních 3,5 tuny. Státní podnik Povodí Vltavy už vypsal zadávací řízení na modernizaci kolejové dráhy, stroje i elektrotechniky a vyškolení obsluhy. Podnik podle věstníku veřejných zakázek předpokládá náklady šedesát milionů korun.

Hlavní část úprav se bude konat v době plavební odstávky od letošního října do konce dubna příštího roku. S konečnými pracemi se počítá v příštím roce v říjnu a listopadu. „Kromě zvýšení nosnosti prodloužíme kolejovou dráhu o dvanáct metrů, což umožní použití výtahu i ve velmi suchých letech,“ uvádí mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Modernizaci vítají uživatelé výtahu. „Je to velmi důležitá zpráva. Dosavadní omezení bylo drakonické. Díky modernizaci budou moci proplouvat těžší lodě i z širšího okolí Orlíka,“ uvádí Daniël Hagen, šéf společnosti Skippers Club, jež půjčuje lodě v Česku a Nizozemsku.

Lodní výtah přepravuje v plavecké sezoně od května do konce září průměrně dvacet lodí denně, celkem to bývá zhruba 1300 plavidel ročně. Za použití výtahu se neplatí stejně jako v dalších dvaceti plavebních komorách, které provozuje Povodí Vltavy.