Praha se chce zbavit neoblíbených tramvají. Zájem mají Rusové

Tramvaje 14T

Tramvaje 14T Zdroj: Honza Groh, Wikimedia.org (CC BY-SA 2.0)

O starší typ pražských tramvají 14T, označovaných také jako Porsche, mají zájem kupci ze zemí bývalého Sovětského svazu. Několika desítek vozů se chce dopravní podnik zbavit kvůli problémům s jejich provozem a také obtížné finanční situaci, do které se dostal obří objednávkou novějšího typu tramvaje 15T ForCity u plzeňské Škody Transportation.

Tramvaje 14T, jejichž design navrhla firma Porsche, si Pražané příliš neoblíbili. Neotočný podvozek má problémy na úzkých křivolakých tratích metropole, terčem kritiky je i nepraktické vnitřní uspořádání a tudíž málo prostoru pro cestující.

Dopravní podnik už si podle mluvčího Jiřího Štábla nechal vypracovat posudek na výši prodejní ceny tramvají. Konkrétní částku nechtěl mluvčí sdělit.

O nákup tramvají podle Štábla vyslovily zájem země, které už dříve odkoupily od dopravního podniku klasické starší vozy typu T3. Tétrojky putovaly mezi lety 2012 až 2014 hlavně do ukrajinských měst Charkov, Kyjev a Oděsa. Nakupoval ale i ruský Kursk.

Tramvaj 14T interiérTramvaj 14T interiér | Skoda TransportationTramvaje 14T si Pražané kvůli nepraktickému vnitřnímu uspořádání moc neoblíbili (foto Škoda Transportation)

Na prodej je bezmála šest desítek tramvají 14T. „Jsou to moderní vozy, které mohou najít výborné uplatnění v jiných městech. Jejich provoz je ale v Praze provozně a technicky problematický kvůli neotočným podvozkům a specifickému vedení tramvajových tratí v husté zástavbě města s velmi velkou hustotou zastávek,“ uvedl Štábl.

Prodávat má i Škoda Transportation

O možné spolupráci na prodeji tramvají 14T jedná dopravní podnik se Škodou Transportation. Přesnou podobu mluvčí podniku nepřiblížil a zástupce Škodovky odkázal ohledně podoby jednání na dopravní podnik.

Štábl očekává, že dopravní podnik z prodeje získá více finančních prostředků, než u vozů T3. V letech 2008 až 2014 podnik prodal celkem 117 tramvají T3, sedm vozů převedl. Na prodeji vydělal 27,5 milionu korun. Aktuálně podnik k prodeji odstavil 64 tramvají.

Peníze, které by dopravní podnik získal z prodeje starších typů tramvají, se budou hodit. Tíží ho smlouva na dodávku tramvají 15T za 19,2 miliardy korun, kterou dopravní podnik uzavřel se Škodovkou. Nedávno se alespoň Praze podařilo dojednat úlevy - kromě rozložení splátek o další čtyři roky také lepší výbavu tramvají, klimatizaci apod.

Tramvaj 14TTramvaj 14T | DPPProblém mají tramvaje na pražských tratích (foto DPP)

Dopravní podnik zároveň vyvrátil spekulace, že se chystá prodávat právě i nové tramvaje 15T. Městský radní Jiří Pařízek (TOP 09), který má hromadnou dopravu v hlavním městě na starosti, totiž uvedl, že Praha 250 tramvají 15T objednaných u Škody Transportation nepotřebuje. Pražský dopravní podnik a ROPID, který organizuje pražskou dopravu, by proto podle něj měly do konce září propočítat, kolik tramvají bude potřeba.

Dopravní podnik ale ForCity prodávat nechce, vyhovují podle něj nejnovějším standardům moderní městské dopravy, jsou zcela nízkopodlažní a umožňují pohodlnější přepravu seniorů, rodičů s dětmi i osob se sníženou pohyblivostí, argumentuje.

Praha splatí tramvaje později. Musí ale odebrat všechny, jež objednala