První taxi bez řidiče na světě může vyjet v americkém Phoenixu
Autonomní taxi sveze své první zákazníky ještě letos. Službu nabídne americká společnost Waymo. Cenami by firma mohla konkurovat i Uberu.
Společnost Waymo ze skupiny Alphabet (mateřská společnost Googlu - pozn. red.) dostala povolení ke komerčnímu provozu taxislužby bez řidiče. Jedná se o vůbec první povolení k plnému provozu na světě, konkurenční firmy zatím smí své vozy jen testovat. Waymo by mělo službu začít nabízet do konce roku v arizonském Phoenixu.
Podle mluvčího Arizonského dopravního úřadu Ryana Hardinga dostalo Waymo povolení jako přepravní a mobilní služba, což mu umožní inkasovat příjmy prostřednictvím mobilní aplikace či webu. Na stejném základu fungují i další alternativní taxislužby jako Uber či Lyft.
„Uděláme vše pro to, abychom spustili naši službu do konce roku,“ uvedla pro Bloomberg společnost Waymo, která je se svými vozy Chrysler Pacifica minivans průkopníkem v autonomním řízení. Z celkem šesti úrovní autonomie má mít nová služba úroveň čtyři. To znamená, že auto je za běžných podmínek schopno řídit vůz po celou dobu jízdy, řidič ale musí být připraven převzít řízení při výjimečných situacích, jako například při extrémním počasí.
Kia vyrobila první auto až v roce 1973. Začala bicykly, dnes patří k elitě>>>
Další firmy jako Uber či Cruise jsou ale Waymu ve vývoji autonomních vozů v patách. Zatímco v roce 2016 nemělo Waymo v počtu ujetých kilometrů konkurenci, minulý rok se v tomto ukazateli podařilo firmě Cruise část ztráty umazat, když podle oficiálních statistik při testování najela 131 tisíc mil, zatímco Waymo zhruba o 200 tisíc mil více.
Autonomní vozy mohou zcela přeměnit způsob nahlížení na osobní dopravu, zejména ve městech. Přestože má Waymo necelou tisícovku vozů, v porovnání se stejně velkou flotilou běžných taxiků by tato služba měla být mnohem efektivnější. Zatímco taxikář část své směny pročeká na místech vyhrazených pro čekaní na zákazníky, autonomní vůz může být po celý den v plném zápřahu.
Cenu služby Waymo ještě nezveřejnilo. Díky absenci řidiče by ale náklady nemusely být vysoké a cenami by tak mohlo konkurovat Uberu i Lyftu, odhadnula agentura Bloomberg.
V případě problému bude v první fázi sedět na zadním sedadle vozu zaměstnanec firmy. Řídit nebude, pouze stejně jako každý cestující bude moci minivan bezpečně zastavit stiskem tlačítka. Ředitel firmy John Krafcik je ale přesvědčen, že automobil je s to zvládnout všechny situace na silnici sám, bez lidského zásahu.
Waymo začalo ve Phoenixu nabízet běžnou taxislužbu minulý rok, v listopadu pak jako vůbec první firma na světě odstartovalo testovací provoz taxi bez řidiče. Na konci ledna pak oznámilo, že pro svou novou službu rozšíří svou flotilu o tisíce nových minivanů, nyní má zhruba 600 vozů.
|