První taxi bez řidiče na světě může vyjet v americkém Phoenixu

Poslední generace autonomního vozu používá upravený minivan Chrysler Pacifica

Poslední generace autonomního vozu používá upravený minivan Chrysler Pacifica Zdroj: Waymo

Waymo a jízda bez řidiče v běžné dopravě
Poslední generace autonomního vozu používá upravený minivan Chrysler Pacifica
Poslední generace autonomního vozu používá upravený minivan Chrysler Pacifica
4
Fotogalerie

Autonomní taxi sveze své první zákazníky ještě letos. Službu nabídne americká společnost Waymo. Cenami by firma mohla konkurovat i Uberu.

Společnost Waymo ze skupiny Alphabet (mateřská společnost Googlu - pozn. red.) dostala povolení ke komerčnímu provozu taxislužby bez řidiče. Jedná se o vůbec první povolení k plnému provozu na světě, konkurenční firmy zatím smí své vozy jen testovat. Waymo by mělo službu začít nabízet do konce roku v arizonském Phoenixu.

Podle mluvčího Arizonského dopravního úřadu Ryana Hardinga dostalo Waymo povolení jako přepravní a mobilní služba, což mu umožní inkasovat příjmy prostřednictvím mobilní aplikace či webu. Na stejném základu fungují i další alternativní taxislužby jako Uber či Lyft.

„Uděláme vše pro to, abychom spustili naši službu do konce roku,“ uvedla pro Bloomberg společnost Waymo, která je se svými vozy Chrysler Pacifica minivans průkopníkem v autonomním řízení. Z celkem šesti úrovní autonomie má mít nová služba úroveň čtyři. To znamená, že auto je za běžných podmínek schopno řídit vůz po celou dobu jízdy, řidič ale musí být připraven převzít řízení při výjimečných situacích, jako například při extrémním počasí.


Kia vyrobila první auto až v roce 1973. Začala bicykly, dnes patří k elitě>>>


Další firmy jako Uber či Cruise jsou ale Waymu ve vývoji autonomních vozů v patách. Zatímco v roce 2016 nemělo Waymo v počtu ujetých kilometrů konkurenci, minulý rok se v tomto ukazateli podařilo firmě Cruise část ztráty umazat, když podle oficiálních statistik při testování najela 131 tisíc mil, zatímco Waymo zhruba o 200 tisíc mil více.

Autonomní vozy mohou zcela přeměnit způsob nahlížení na osobní dopravu, zejména ve městech. Přestože má Waymo necelou tisícovku vozů, v porovnání se stejně velkou flotilou běžných taxiků by tato služba měla být mnohem efektivnější. Zatímco taxikář část své směny pročeká na místech vyhrazených pro čekaní na zákazníky, autonomní vůz může být po celý den v plném zápřahu.

Cenu služby Waymo ještě nezveřejnilo. Díky absenci řidiče by ale náklady nemusely být vysoké a cenami by tak mohlo konkurovat Uberu i Lyftu, odhadnula agentura Bloomberg.

V případě problému bude v první fázi sedět na zadním sedadle vozu zaměstnanec firmy. Řídit nebude, pouze stejně jako každý cestující bude moci minivan bezpečně zastavit stiskem tlačítka. Ředitel firmy John Krafcik je ale přesvědčen, že automobil je s to zvládnout všechny situace na silnici sám, bez lidského zásahu. 

Waymo začalo ve Phoenixu nabízet běžnou taxislužbu minulý rok, v listopadu pak jako vůbec první firma na světě odstartovalo testovací provoz taxi bez řidiče. Na konci ledna pak oznámilo, že pro svou novou službu rozšíří svou flotilu o tisíce nových minivanů, nyní má zhruba 600 vozů.

Úrovně autonomie podle Národního úřadu pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA)
  • Úroveň 0 – Základní verze, řidič na této úrovni ovládá vše (zatáčení, brzdy, atd.). 
  • Úroveň 1 – Většina činností je stále řízena člověkem, zatáčení nebo zrychlení však může být prováděno automaticky. 
  • Úroveň 2 – Auto využívá asistenty řízení, které samy monitorují okolí vozu. Prakticky to znamená, že řidič nemusí mít vždy ruce na volantu a nohy na pedálu, musí být ale neustále připraven zasáhnout do řízení.
  • Úroveň 3 – Řidič může za příznivých dopravních podmínek a vhodného počasí zcela přenechat řízení autonomnímu systému. 
  • Úroveň 4 – Tato úroveň je už označována jako plně autonomní. Za běžných podmínek by vůz neměl mít problém jet zcela bez řidiče. 
  • Úroveň 5 – Přepokládá, že autonomní systém se vyrovnal schopnostem lidského řidiče a dokáže si poradit i s extrémními situacemi.