RegioJet chce autobusové linky na Slovensku. Zatím se pře o licenci

Majitel Student Agency Radim Jančura

Majitel Student Agency Radim Jančura Zdroj: Jiri Slama, Mlada fronta

Český železniční dopravce RegioJet chce na Slovensku vstoupit na trh vnitrostátní autobusové dopravy. Tamní úřady mu ale údajně protiprávně dosud nevydaly příslušnou licenci, tvrdí majitel firmy Radim Jančura. Bratislavský samosprávný kraj v reakci uvedl, že pro udělení povolení nebyly dosud splněny podmínky a že řízení nebylo ještě ukončeno.

„Už před 14 dny jsme měli mít v ruce autobusovou licenci na linku Bratislava-Nitra-Banská Bystrica, kterou budeme provozovat bez dotací. Bratislavský samosprávný kraj (nevydáním licence) jednal v rozporu se zákonem,“ řekl Jančura, který se odvolal na právní posudek.

Podnikatel uvedl rovněž, že v sídle Bratislavského kraje se v minulosti uskutečnilo setkání konkurenčních dopravců. Na něm se zúčastněné strany prý domluvily na tom, že udělají všechno pro to, aby RegioJet licenci nedostal.

Jančura rovněž poznamenal, že RegioJet získal souhlasná stanoviska všech krajů, kterou měly autobusy jeho firmy projíždět. Na základě toho měl prý Bratislavský kraj vydat licenci. Úřad podle něj ale protiprávně požádal Nitranský samosprávný kraj o nové stanovisko, ve kterém se tento kraj k autobusové lince RegioJetu už postavil zamítavě. Podle informací ČTK tak kraj učinil na základě nesouhlasu města Nitra. RegioJet mezitím požádal o udělení autobusové licence i Banskobystrický samosprávný kraj.

Úřad potřebuje souhlas všech krajů

„Podle zákona o silniční dopravě můžeme vydat licenci jen se souhlasem všech dotčených krajů, přičemž už nyní víme, že Nitranský kraj vydal nesouhlasné stanovisko,“ řekla mluvčí bratislavského kraje Iveta Tyšlerová. Tvrdila, že Nitranský kraj v prvním vyjádření neuvedl, zda s udělením licence RegioJetu souhlasí nebo nikoliv. Samotné řízení o žádosti RegioJetu podle mluvčí ještě nebylo ukončeno.

RegioJet plánuje zavést 14 autobusových spojů z Bratislavy do zhruba 90 kilometrů vzdálené Nitry denně, polovina spojů by pak pokračovala do Banské Bystrice na středním Slovensku. Stejný počet autobusů by firma provozovala i v opačném směru. Jízdné by bylo výrazně levnější, než na trase nyní účtuje konkurence.

Jančura chce jezdit i bez licence

Jančura uvedl, že i v případě, že RegioJet licenci na autobusovou dopravu nezíská, zvažuje zmiňovanou linku spustit. Bez licence by firma mohla podle něj přepravovat jen uzavřenou skupinu cestujících. Touto skupinou by RegioJet prý označil všechny cestující, kteří si zakoupí jízdenku přes internet. Jančura uvedl, že předpokládá rovněž spory o využívání autobusových nádraží na trase.

RegioJet na Slovensku v současnosti zajišťuje státem dotovanou vlakovou dopravu na regionální trati z Bratislavy do Komárna a v prosinci hodlá zahájit dálkovou vlakovou přepravu mezi Bratislavou a Košicemi. Dopravce patří do skupiny Student Agency, která kromě jiného provozuje mezinárodní autobusové linky mezi ČR a Slovenskem. Spory v minulosti provázelo i zavádění autobusových linek Student Agency v ČR.