Regionální letiště volají mayday hlasitěji než obvykle | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Regionální letiště volají mayday hlasitěji než obvykle

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Vládní bezpečnostní opatření proti pandemii koronaviru tvrdě dopadají na byznys menších mezinárodních letišť v Brně, Ostravě, Pardubicích a v Karlových Varech. Už tak složitě hospodařící regionální letiště přišla o důležité pravidelné linky, pád komerční přepravy cestujících na nulu je navíc připravil takřka o veškeré výnosy. Výpadky příjmů mohou v delším časovém horizontu dosáhnout až stovek milionů korun.

Pracovníků na letištích ubylo na nutné minimum, zbytek zůstává doma se sníženou mzdou. Vedení letišť se navíc obávají, že i kdyby bezpečnostní opatření v dohledné době pominula, poptávka po cestování se bude vracet k normálu jen velmi pomalu.

Letiště Brno předčasně ztratilo například dvě zbývající pravidelné linky dopravce Ryanair do Londýna a Berlína. „Celkový výpadek příjmů je naprosto zásadní. Provozní ztráty dosahují vysokých desítek milionů. Letní sezona, která je pro nás stále hlavním zdrojem příjmů, může být počtem odbavených cestujících tou nejhorší v historii,“‎ varuje mediální zástupce Letiště Brno Jakub Splavec. „Pokud se neotevřou hranice, veškeré investice do příprav na léto budou zmařené,“‎ dodává.

Státní firma se má krizí proinvestovat, říká šéf letiště Václav Řehoř

Zatímco loňské léto bylo pro letiště v Tuřanech rekordní, prošlo jím přes 370 tisíc cestujících, nyní je v provozu jen pro nákladní přepravu a lety letecké záchranky nebo policie. Letiště omezuje počty a délky směn, zatím ale zaměstnance nepropouští.

Ztráty sčítá i Letiště Leoše Janáčka Ostrava. „Pozastavení dopravy bude mít drtivý dopad na všechna letiště i letecké společnosti. Pokud tento stav potrvá dlouhodobě, očekáváme výpadky příjmů do sta milionů, což bude mít katastrofální následky pro finanční zdraví a cash flow letiště,“‎ uvádí obchodní ředitel letiště Stanislav Bujnovský. „Vzhledem k infrastruktuře se letiště bohužel vyznačují enormním podílem fixních nákladů, které nemůžeme snížit,“‎ doplňuje. Letiště proto škrtá všude jinde, kde je to možné. Obřím finančním ztrátám se ale stejně jako ostatní nevyhne.

Reportáž: Den ve výcvikovém centru aerolinky Emirates

V Karlových Varech přišli o jedinou pravidelnou linku dopravce Pobeda do Moskvy. Letiště tedy každý měsíc přijde o 1,5 milionu korun a asi 7500 cestujících. „Příjmy letiště se od dubna propadnou o 95 procent, příjmy budou pouze z leteckého výcviku, tedy téměř dva miliony měsíčně,“‎ vysvětluje jednatel letiště Jiří Pos. Průměrné provozní náklady nyní činí 3,5 milionu měsíčně a mají se snižovat.

V Pardubicích původně počítali s obnovením linky Ryanairu do španělské dovolenkové destinace Alicante koncem března. „Najeli jsme na úsporný provoz zvláště v novém terminálu. Pracovníci zůstali doma, ukončili jsme všechny marketingové aktivity a hledáme další úspory. Musíme optimalizovat náklady, výnosy jsou na minimu. Využijeme k tomu všech zákonných možností,“‎ tvrdí mluvčí letiště Mária Ministrová.

Projekt česko-čínského letadla havaroval. Z plánovaných miliardových investic Číňané realizovali jen zlomek

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!