Vládní bezpečnostní opatření proti pandemii koronaviru tvrdě dopadají na byznys menších mezinárodních letišť v Brně, Ostravě, Pardubicích a v Karlových Varech. Už tak složitě hospodařící regionální letiště přišla o důležité pravidelné linky, pád komerční přepravy cestujících na nulu je navíc připravil takřka o veškeré výnosy. Výpadky příjmů mohou v delším časovém horizontu dosáhnout až stovek milionů korun.
Pracovníků na letištích ubylo na nutné minimum, zbytek zůstává doma se sníženou mzdou. Vedení letišť se navíc obávají, že i kdyby bezpečnostní opatření v dohledné době pominula, poptávka po cestování se bude vracet k normálu jen velmi pomalu.
Letiště Brno předčasně ztratilo například dvě zbývající pravidelné linky dopravce Ryanair do Londýna a Berlína. „Celkový výpadek příjmů je naprosto zásadní. Provozní ztráty dosahují vysokých desítek milionů. Letní sezona, která je pro nás stále hlavním zdrojem příjmů, může být počtem odbavených cestujících tou nejhorší v historii,“ varuje mediální zástupce Letiště Brno Jakub Splavec. „Pokud se neotevřou hranice, veškeré investice do příprav na léto budou zmařené,“ dodává.
Zatímco loňské léto bylo pro letiště v Tuřanech rekordní, prošlo jím přes 370 tisíc cestujících, nyní je v provozu jen pro nákladní přepravu a lety letecké záchranky nebo policie. Letiště omezuje počty a délky směn, zatím ale zaměstnance nepropouští.
Ztráty sčítá i Letiště Leoše Janáčka Ostrava. „Pozastavení dopravy bude mít drtivý dopad na všechna letiště i letecké společnosti. Pokud tento stav potrvá dlouhodobě, očekáváme výpadky příjmů do sta milionů, což bude mít katastrofální následky pro finanční zdraví a cash flow letiště,“ uvádí obchodní ředitel letiště Stanislav Bujnovský. „Vzhledem k infrastruktuře se letiště bohužel vyznačují enormním podílem fixních nákladů, které nemůžeme snížit,“ doplňuje. Letiště proto škrtá všude jinde, kde je to možné. Obřím finančním ztrátám se ale stejně jako ostatní nevyhne.
Krajské volby 2020 v Karlovarském kraji >>>
V Karlových Varech přišli o jedinou pravidelnou linku dopravce Pobeda do Moskvy. Letiště tedy každý měsíc přijde o 1,5 milionu korun a asi 7500 cestujících. „Příjmy letiště se od dubna propadnou o 95 procent, příjmy budou pouze z leteckého výcviku, tedy téměř dva miliony měsíčně,“ vysvětluje jednatel letiště Jiří Pos. Průměrné provozní náklady nyní činí 3,5 milionu měsíčně a mají se snižovat.
V Pardubicích původně počítali s obnovením linky Ryanairu do španělské dovolenkové destinace Alicante koncem března. „Najeli jsme na úsporný provoz zvláště v novém terminálu. Pracovníci zůstali doma, ukončili jsme všechny marketingové aktivity a hledáme další úspory. Musíme optimalizovat náklady, výnosy jsou na minimu. Využijeme k tomu všech zákonných možností,“ tvrdí mluvčí letiště Mária Ministrová.