Projekt česko-čínského letadla havaroval. Z plánovaných miliardových investic Číňané realizovali jen zlomek

turbovrtulový letoun D6

turbovrtulový letoun D6 Zdroj: Czech General Aircraft

Czech General Aircraft, ilustrační foto
Czech General Aircraft, ilustrační foto
Czech General Aircraft, ilustrační foto
Czech General Aircraft, ilustrační foto
5
Fotogalerie

Další snaha o navázání obchodní spolupráce s říší středu končí zvoláním mayday. Česká společnost Czech General Aircraft měla pro čínské státní podniky vyvíjet jednomotorový turbovrtulový letoun D6 až pro devět cestujících. Teď však sama na sebe podala insolvenční návrh.

Ze spolupráce s CGA vycouvali investoři Sichuan Huidong Group a Aviation Industry Corporation of China. Projekt narazil krátce před spuštěním výroby, první prototyp měl vzlétnout už v příštím roce. Základní parametry letadla, jeho podobu a klíčové systémy už v CGA dokončili.

„Čínská strana předpokládala rozpočet sto milionů eur, utratila ale jen dvanáct milionů. Bod zlomu nastal na přelomu letošního července a srpna,“ řekl deníku E15 předseda představenstva CGA Petr Hýl.

Čínská finanční podpora byla pro projekt zásadní, jediným řešením úpadku je tedy prohlášení konkurzu, napsala společnost v návrhu s tím, že problém má politický kontext. „Došlo ke zhoršení bilaterálních vztahů mezi Českou republikou a Čínskou lidovou republikou, spolupráce na vývoji letounu ze strany čínských partnerů není nadále možná.“

Původně se počítalo s výrobou 48 letadel ročně. V Česku se měla zhotovovat křídla a sada některých systémů, konečná montáž měla být v Číně. „Buď se čínský partner vrátí ke stolu, najde se jiný investor, nebo projekt skončí v propadlišti dějin,“ dodal Hýl. CGA se kvůli časové náročnosti stále snaží dohodnout s původními partnery.

Z insolvenčního návrhu vyplývá, že na dvou bankovních účtech společnosti Czech General Aircraft zůstává 62 tisíc korun. Společnost nejvíce dluží Čínsko-českému leteckému spolku, tedy svému jedinému akcionáři, a firmám New Space Technologies a Technodat. Podle Hýla dosahuje dluh jednotek milionů korun: „Předpokládám, že budou uspokojeny z konkurzní podstaty, jelikož majetek společnosti je vyšší než závazky věřitelům.“

CGA se s Číňany dohodla poté, co Česko a Čína v roce 2016 podepsaly dohodu o uznání certifikací těchto typů letadel.