Rekordní objednávka: aerolinky IndiGo plánují koupi tří set airbusů

Airbus A320 aerolinek IndiGo (vizualizace)

Airbus A320 aerolinek IndiGo (vizualizace) Zdroj: Airbus

Airbus A321neo
Airbus A321neo
Airbus A321neo
Airbus A 320neo
Airbus A320neo
6 Fotogalerie
ČTK

Indická nízkonákladová letecká společnost IndiGo je podle zdrojů agentury Reuters blízko podání rekordní objednávky na více než 300 letadel Airbus z řady A320neo v katalogové hodnotě nejméně 33 miliard dolarů (761,7 miliardy korun). IndiGo si novými letadly chtějí upevnit pozici největší letecké společnosti v Indii podle podílu na trhu. 

Aerolinky při větších objednávkách letadel dostávají z katalogové ceny výrazné slevy. Podle zdrojů agentry IndiGo dokončuje objednávku, která bude zahrnovat i nejnovější letadlo Airbusu A321XLR, což je verze A320 s jednou uličkou a delším doletem.

IndiGo je součástí skupiny InterGlobe Aviation. IndiGo se k obchodu nevyjádřil, také Airbus věc odmítl komentovat.

IndiGo před několika dny oznámily svoji největší čtvrtletí ztrátu způsobenou problémem s motory dříve koupených letadel A320neo. Aerolinky patřily mezi první, které si na počátku roku 2011 tato letadla koupily s novými motory.

Plánovaná dohoda je vítězstvím pro Airbus v boji o nové objednávky s Boeingem. Ten nyní usiluje o povolení letů pro svá odstavená letadla 737 MAX poté, co majitel British Airways, holding IAG, oznámil rozhodnutí opustit Airbus jako dodavatele letadel pro středně dlouhé vzdálenosti. IAG v červnu předběžně souhlasil, že si objedná 200 letadel MAX.

Airbus před dvěma lety obdržel rekordní objednávku od americké investiční firmy Indigo Partners na 430 letadel, ta však jsou určena celkem pro čtyři letecké společnosti. Objednávka od IndiGo by tak měla být největší objednávkou Airbusu od jedné letecké společnosti. V roce 1997 sice americké U.S. Airways objednaly až 400 letadel Airbus A320 včetně opce, mnoho těchto letadel ale nakonec nebylo dodáno, napsala agentura Reuters.

Aerolinky IndiGo rychle expandovaly a ovládají téměř polovinu indického trhu, mimo jiné i díky bankrotu konkurenta Jet Airways. Jejich nejbližším konkurentem je společnosti SpiceJet, která používá stroje Boeing.

Rok od první katastrofy Boeingu 737 MAX - přehledné shrnutí ve třech minutách

Video placeholder
Boeing 737 MAX: rok od první katastrofy • Štěpán Bruner, E15