Slovenské úřady vyrukovaly na Jančurův RegioJet. Nezvládal špičky

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží Zdroj: Michael Tomeš

Stevardka RegioJetu po přijezdu na pražské hlavní nádraží. Narozdíl od cestujících jí čekala ještě cesta zpět.
Lokomotiva Vectron v barvách firmy Regiojet
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
10
Fotogalerie

Kontrola slovenského ministerstva dopravy zjistila, že český soukromý dopravce RegioJet při provozování státem dotovaných vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna nedodržuje objednané kapacity a porušuje smluvní podmínky přepravy. Firma se snaží situaci vyřešit. 

Slovenské ministerstvo dopravy sdělilo, že na zmiňované regionální trati již začátkem minulého roku zvýšilo RegioJetu přepravní kapacitu. 

"Jde o důležité železniční spojení s jihem Slovenska, o které mají cestující velký zájem. Zároveň plně hradíme náklady na provoz a údržbu celkově 12 souprav společnosti RegioJet. Snižování kapacity je porušením smlouvy a zároveň se to promítá i do nespokojenosti cestujících," uvedl ministr dopravy Arpád Érsek.

Podle ministerstva dvě soupravy RegioJetu jsou z důvodu nehod dlouhodobě mimo provoz. To se projevilo nedostatečnou kapacitou zejména během ranní dopravní špičky. V září více než čtvrtina sledovaných vlaků RegioJetu nebyla řazena se dvěma, ale pouze s jednou dieselovou jednotkou. Ministerstvo vybídlo dopravce k urychlenému vyřešení vzniklé situace, v opačném případě hodlá přistoupit k uložení sankcí.

"Dvě soupravy jsou bohužel mimo provoz v návaznosti na závažné nehody na železničních přejezdech, zejména pak na střet s kamiónem u Veľkého Mederu právě letos v září. Ani jednu z těchto nehod RegioJet nezavinil," řekl mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj. 

Dodal, že dočasné vyřazení dvou souprav z provozu samozřejmě ovlivnilo počet vlakových jednotek, které má společnost k dispozici, přičemž škody na soupravách dosahují milionových částek. "Přesto RegioJet dělá maximum pro řešení situace a zajištění dodržování smluvních podmínek je pro nás absolutní prioritou," řekl mluvčí.

Kontrolu u RegioJetu provedlo ministerstvo po stížnostech cestujících, že kapacita vlaků na regionální trati není dostačující. Vlakové spoje tam RegioJet začal provozovat v roce 2012. 

Vlaky projíždějí také obcemi u Bratislavy, kde se v uplynulých letech uskutečnila mohutná výstavba bytů a domů. To se projevilo ve vytváření dopravních zácp na silnicích do Bratislavy. Řada lidí proto upřednostnila jízdu vlakem.

RegioJet kromě státem dotovaných spojů provozuje na Slovensku na vlastní komerční riziko vlaky mezi Bratislavou a Košicemi a rovněž autobusové linky.