Slovensko chystá tendr na další trati, zájem mají Leo Express i RegioJet

Slovenská lokomotiva 163.109 z košického depa projíždí hláskou Čingov na trati Žilina - Košice v čele osobního vlaku

Slovenská lokomotiva 163.109 z košického depa projíždí hláskou Čingov na trati Žilina - Košice v čele osobního vlaku Zdroj: CC BY-SA 3.0: Honza Groh via Flickr

Slovensko připravuje soutěž na provoz státem dotovaných osobních vlaků na další železniční trati. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že tendr na linku z Bratislavy do Banské Bystrice na středním Slovensku plánuje uspořádat už letos. Zájem o tuto trasu podle medií předběžně projevili i čeští soukromí dopravci Leo Express a RegioJet, který zkušenost s dotovanými vlaky na Slovensku již má.

Přepravu cestujících na 230 kilometrů dlouhé trase ze slovenské metropole do Banské Bystrice v současnosti zajišťuje státní dopravce ZSSK Slovensko. Jízda zabere tři a půl hodiny a vlaky na lince jezdí obvykle v dvouhodinovém intervalu. Základní jízdné přijde dospělého pasažéra na zhruba deset eur (275 korun).

„Naším záměrem je, abychom cestujícím dál nabízeli co nejlepší služby, které stát vyjdou co nejméně. Konkurenční boj považujeme za přínos pro cestující,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Monopol padl s příchodem Jančury

Monopol ZSSK Slovensko ve státem dotované vlakové přepravě v zemi padl v roce 2012, kdy na regionální linku z Bratislavy do sto kilometrů vzdáleného Komárna na jihu Slovenska vstoupil RegioJet. Společnost ze skupiny Student Agency letos zase začala provozovat autobusovou linku mezi Bratislavou a Banskou Bystricí.

Železniční dopravci na Slovensku v současnosti nabízejí přepravu cestujících i v dálkové dopravě, a to na vlastní komerční riziko. Bez dotací od státu provozuje Regiojet vlaky na hlavní slovenské trati mezi Bratislavou a Košicemi a podobně jako Leo Express také na trase z Prahy do Košic na východním Slovensku.