Čechům při stavbě norského mostu pomáhala speciální ponorná loď, podívejte se | E15.cz

Čechům při stavbě norského mostu pomáhala speciální ponorná loď, podívejte se

1080p720p360p

Michal Nosek

Z tunelu na most a znovu do tunelu. To je silniční projekt, který realizuje český Metrostav v Norsku. Jeho nejnáročnější část představuje vybudování konstrukce pro budoucí mostní pilíře. Celý proces se odehrává na vodní hladině i pod ní, společnost dokonce využila speciální ponornou loď. Její pronájem stojí 250 tisíc korun za den. Průběh stavby si prohlédněte ve videu.

"Loď, na níž se betonovaly základy mostu, se celá potopila sedm metrů pod hladinu a díky vztlaku se 'kesony' (zvláštní duté válce, pozn. red.) vážící téměř dva tisíce tun uvolnily a plavaly,“ říká mostní specialista Metrostavu Jiří Lukeš. Na místo určení je dotáhl remorkér. Technici je následně dosypali štěrkem a s centimetrovou přesností usadili na mořské dno.

Most bude dlouhý zhruba 800 metrů. "Je to každopádně nejnáročnější část projektu. Další částí je ražba tunelů. Jeden je dlouhý 2700 metrů a druhý 700,“ uvádí výrobně technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Ražba kratšího z tunelů je údajně náročnější, kvůli pětatřicetimetrovému převýšení a půdorysu ve tvaru S. 

Nejde přitom o jedinou velkou zakázku firmy v severských zemích. Například loni na Islandu dokončila ražbu tamního nejdelšího silničního tunelu Norðfjörður. Cena projektu dosahovala 1,5 miliard, z jedné třetiny se na něm kromě Metrostavu podílela také partnerská islandská společnost.

Češi postaví v Norsku most za miliardu. Metrostav vyhrál soutěž o přemostění fjordu
Čeští tuneláři se dali do díla. Podívejte se, jak zahájili ražbu na Islandu
Tak se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa
OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynjandi a jeho okolí na západě Islandu

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!