Trať z Prahy do Ostravy má projít modernizací na rychlost 200 km/h

České dráhy, Pendolino, železnice

České dráhy, Pendolino, železnice Zdroj: ctk

Správa železniční dopravní cesty by ráda zmodernizovala přetíženou trať z Prahy do Ostravy, a to ještě předtím, než se v tuzemsku začnou stavět vysokorychlostní tratě. Na diskusním setkání pořádaném Hospodářskou komorou ČR to bez termínu uvedl manažer sekretariátu generálního ředitele SŽDC Václav John. „Trať na Ostravu je pro nás velmi zajímavá,“ prohlásil.

Modernizace by podle něj spočívala především v částečném ztrojkolejnění a odstranění úrovňových přejezdů. Pak by se mohlo rychlostní maximum zvýšit z dnešních 160 kilometrů v hodině na 200 kilometrů v hodině. Trať na Ostravu funguje podle SŽDC na hraně svých kapacit, je například velký problém sem vměstnat nákladní vlaky. Stavba by ale mohla výrazně problémy s kapacitou zhoršit.

Podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha je ale problém s kapacitou trati do Ostravy, která je nyní vzhledem ke konkurenčnímu boji trojice železničních společností prakticky vyčerpaná. Ve špičkových časech mezi 6. až 9. hodinou a 14. až 17. hodinou je problém vložit do jízdního řádu osobních spojů nákladní vlaky. Výstavba paralelních vysokorychlostních tratí by odvedla část osobní dopravy a nákladní doprava by tak mohla více využívat koridorové trati.

Samotné zvýšení rychlosti mezi Prahou a Ostravou by ale podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu (Cedop) přineslo časovou úsporu do pěti minut. Zvýšit rychlost by se totiž dalo jen na trojici úseků, Pardubice - Choceň, Červenka - Olomouc a Olomouc - Grygov. V ostatních úsecích není možné kvůli členitému terénu jednoduše napřímit oblouky trati bez komplikovaných stavebních úprav.

O vysokorychlostních tratích, po kterých vlaky mohou jezdit 300kilometrovou rychlostí, jednal nedávno s představiteli SŽDC a ministerstvem dopravy premiér Bohuslav Sobotka. Podle něj je nejreálnější prosadit v nejbližší době vznik napojení na rychlotratě v západní Evropě přes Berlín a Drážďany.

Německo sice nyní přípravě vysokorychlostního propojení Drážďan a Prahy vysokou prioritu nepřikládá, česká vláda ale chce tento stav napravit. Další zvažovanou vysokorychlostní tratí je spojení Prahy a Brna s pokračováním na Vídeň, Bratislavu a Budapešť, uvedl začátkem června premiér s tím, že první úsek z Prahy do Litoměřic by se mohl ideálně začít stavět v roce 2025.