Vedení drah stojí v kauze vysokorychlostních tratí za stíhanými kolegy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: S. Terfloth (Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0 de)

Mimořádná valná hromada Výzkumného ústavu železničního zachovala stíhané manažery společnosti ve funkcích a s případnými dalšími kroky vyčká na výsledky trestního řízení. Valnou hromadu VÚŽ tvoří představenstvo mateřských Českých drah.

„Dozorčí rada i valná hromada jim daly důvěru a budou sledovat průběh vyšetřování,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Členové představenstva VÚŽ Antonín Blažek a Petr Kaván uvízli v sítích policie předminulý týden, zátah se týkal především zakázek Správy železniční dopravní cesty.

Na valné hromadě uvedli, že k žádnému trestnému činu nedošlo. Ačkoli žádná ze stran konkrétní důvody stíhání neuvádí, podle informací E15 jde zřejmě o zakázku na technická řešení vysokorychlostních tratí. Jejím výsledkem mají být mimo jiné normy, které ovlivní českou železnici na desítky let dopředu.

Zakázku vyhrál Sudop Praha ve sdružení s ACRI, což je asociace železničního průmyslu. VÚŽ skončil druhý. Zásah policie se týkal i Sudopu. Zakázku dlouhodobě kritizovalo nevládní Centrum pro efektivní dopravu, které považovalo řadu podmínek stanovených SŽDC za diskriminační. Podle centra podmínky vyloučily zahraniční konkurenci tuzemských monopolních dodavatelů. Role VÚŽ není jasná, ústav ale provozuje jedinou rychlostní trať, kterou je zkušební okruh u Velimi. Za rok 2014 měl VÚŽ čistý zisk přes sto milionů korun.

Blažek: Obvinění nesmí ovlivnit chod firmy
Antonína Blažka vyšetřuje policie, jako právnická osoba je zároveň obviněna i firma, které šéfuje Výzkumný ústav železniční. „Jakékoli provinění odmítáme,“ říká Blažek.
Nenarušují všechna ta podezření byznys a kredit VÚŽ v zahraničí?

Je to pro nás velmi nepříjemná věc jak po lidské, tak odborné stránce. Léta budujeme VÚŽ jako velmi seriózní firmu, která se zabývá vysoce odbornou až vědeckou prací. Firmu, která má mimo jiné oprávnění posuzovat veškeré komponenty na železnici.
Jaké máte ohlasy od klientů a partnerů?

Všichni si přejí, aby se celá věc co nejdříve vysvětlila a vyřešila. A všichni věříme, že nebude dán důvod pro nějaké další stíhání. My se musíme všichni obhájit, čemuž věříme, a jakékoli provinění odmítáme.
Přesto neobáváte se o pověst podniku, který se někdy označuje jako zlaté vejce Českých drah?

Zatím nic nenasvědčuje tomu, že bychom byli v tomto ohrožení a klienti nějakým způsobem znervózněli. Spolupracujeme s orgány a normálně pracujeme. Na obchodní činnost a plánované výkony firmy to nesmí mít vliv.
Za co jste obviněn?

K tomu se vyjadřovat nemohu. Podepsal jsem mlčenlivost a nechci nijak narušit spolupráci s vyšetřovateli. Považuji ale za obrovskou ironii osudu, že po téměř třiceti letech na dráze jsem stíhán za práci, jejímž jediným cílem je rozvoj a modernizace české železnice.