Úsek dálnice D3 Borek - Úlisné se otevře řidičům

Dálnice D3

Dálnice D3 Zdroj: profimedia.cz

Dálnice D3
Dálnice D3
Dálnice D3
Dálnice D3
5
Fotogalerie

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo na dálnici D3 v jižních Čechách nový úsek Borek - Úsilné dlouhý 3,1 kilometru. Řidiči se tam dostali ve 13:30, v první části dne jezdili z Českých Budějovic po dosavadní trase na Prahu ve směru Strakonická - Pražská - Nemanická - Borek. Ve 13:40 silničáři spojku na Borku mezi silnicí I/3 a Pražskou ulicí zavřeli. Dokud nebudou hotové navazující úseky D3 z Veselí nad Lužnicí, bude provoz v tomto úseku možný bez dálničního poplatku, řekl dnes mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Stavbaři nový úsek dokončili o dva měsíce dříve, než byl původní termín. Práce stály 717,5 milionu korun. "Zprovozněná stavba umožní snížit dopravní zátěž na silnici I/3 v obci Borek i v navazující části Českých Budějovic, díky čemuž se sníží imise a hluková zátěž z dopravy," řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa s tím, že význam stavby ještě výrazně vzroste, až silničáři dokončí další navazující úseky D3.

Na novém úseku je 11 mostů. Nejdelší z nich přes potok Kyselá voda měří 210 metrů, tvoří ho dva trámové mosty. Úsek Borek - Úsilné vede od silnice I/3 nad Borkem k silnici I/34 z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce. Ve směru od Prahy se tak bude sjíždět přes mimoúrovňovou křižovatku Úsilné a po silnici I/34.

Tříúrovňová prstencová křižovatka, jež má okružní pás včetně devíti takzvaných větví, je podle ŘSD druhá svého druhu v ČR, první je v Opatovicích nad Labem na Pardubicku.

Spojka na Borku, kudy se dosud jezdilo z Prahy do města, je od 13:40 zavřená. Kdo nyní pojede z Budějovic na Prahu přes Borek, musí nově po staré silnici ke křižovatce u Lhotic nebo přes Chotýčany do Ševětína.

Další rozestavěný úsek D3 Veselí nad Lužnicí - Bošilec, dlouhý 5,1 kilometru a s náklady 634,7 milionu, se otevře 12. října. Součástí D3 bude také obchvat Českých Budějovic za 12 miliard korun, který má být hotový do roku 2021. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) dnes řekl, že věří, že jeden ze dvou úseků obchvatu se začne stavět ještě letos. ŘSD má vše připravené pro druhé kolo výběrového řízení na zhotovitele, ještě ale nezačalo.

"Máme tam zásadní vyvlastňovací řízení. V jednom místě se vyvlastňuje pozemek, majitel by ho chtěl vyvlastnit celý, my potřebujeme jenom část, je to rozdíl 20 milionů korun," řekl Kroupa. majitel chtěl na pozemku stavět továrnu, proto ho nechtěl prodat. Když ale má být pozemek vyvlastněn, chce, aby ho stát vyvlastnil celý a on získal více peněz.

Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem pokračuje ŘSD v inženýrské činnosti a připravuje dokumentaci EIA. Vykupuje pozemky, všechny stavby má pod územním rozhodnutím vyjma jediné, u níž správní soud rozhodnutí zrušil. Stavět by se mohlo začít v roce 2020.

Předseda představenstva Eurovia CS Martin Borovka dnes řekl, že v prosinci 2019 dokončí stavaři úsek D3 mezi Ševětínem a Borkem, který měří 10,6 kilometru a staví se od prosince 2016. Další úsek Bošilec - Ševětín dlouhý 8,1 kilometru bude dle ŘSD hotový v únoru 2019.

Ťok dnes řekl, že ministerstvo má posouzení EIA na středočeskou část D3 a zažádá o územní rozhodnutí. Úsek je dlouhý asi 20 kilometrů. "Vede kolem Benešova a mimoúrovňovou křižovatkou Červené Vršky se napojuje zpátky na I/3," řekl Kroupa. Na jaře 2018 chce ŘSD požádat o územní rozhodnutí.