Železničáři chystají pro Prahu nový most

vizualizace, nový most, který SŽDC plánuje

vizualizace, nový most, který SŽDC plánuje Zdroj: SZDC

Správa železniční dopravní cesty připravuje jeden ze svých největších a stavebně nejnáročnějších projektů vůbec. Zhruba za pět miliard korun chce státní investor výrazně vylepšit trať mezi Smíchovem a hlavním nádražím, a konečně tak napojit třetí koridor na cetrum Prahy. Železničáři přitom chovají naději, že na konci všeho bude i zbrusu nový most pod Vyšehradem. Ten by měl dělat vzhledově totožné dvojče historickému železničnímu mostu, který už provozu nestačí.

„Je to nejvýznamnější úzké hrdlo celého pražského uzlu,“ řekl deníku E15 šéf správy železnic Pavel Surý. Podle něho je řešením výstavba dvou nových kolejí nad řekou. Na starém mostě by zůstala jediná kolej.

Stavba začne dle aktualizovaných plánů v roce 2019. Právě kvůli mostu a možným hádkám kolem něj je projekt rozdělen do dvou etap. SŽDC nejprve opraví navazující tratě na obou březích, což odhaduje na 3,2 miliardy. Součástí bude například kompletní obnova smíchovského nádraží, rekonstrukce řady mostů včetně toho přes Botič či instalace protihlukových stěn a tlumicích rohoží pod koleje. V první fázi také vznikne nová zastávka Výtoň jako přestupní uzel. Její výstavba má však podle železničářů smysl pouze tehdy, pokud vznikne nový most.

Jenže ten nemá nic jistého. Ministerstvo dopravy i město jako klíčoví hráči chtějí mít jistotu, že je výstavba nezbytná. To má potvrdit či vyvrátit studie, kterou nyní SŽDC zpracovává. Hodnotí přitom i variantu zvýšení kapacity starého mostu pomocí moderních technologií. „Vedeme o tom zásadní diskuzi. Pakliže bude jednoznačně prokázáno, že nový most je jediná varianta, asi bychom se k ní mohli většinově přiklonit,“ řekl E15 náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Podle něho je třeba tak či onak zvýšit kapacitu trati, neboť město chce zkracovat intervaly mezi spoji.

Železničáři plánují další stavby, rekonstrukce i elektrifikaci tratí

Správa železniční dopravní cesty má velké ambice. Kromě stavby nového mostu pod pražským Vyšehradem, hodlá elektrifikovat tratě na jihu Čech. Vedení SŽDC prosazuje elektrifikaci trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic. Podle šéfa SŽDC Pavla Surého povznesení trati mimo jiné žádají rakouští železničáři, kteří by rádi viděli přímý spoj z pohraničního Gmündu do Prahy. Tím by rovněž došlo k obnovení přímého spoje z lázní Třeboň na hlavní město.

„Otázkou zatím je, jak vyjde ekonomika projektu,“ uvedl Surý. Trať je stavěna na rychlost sto kilometrů v hodině, kdysi po ní jezdily expresy na Vídeň. Nyní ji ale brázdí motorová Regionova výrazně nižší rychlostí. V případě přestavby by Jihočeský kraj mohl využít regionální vlaky na elektrifikovaném trojúhelníku Veselí nad Lužnicí, České Velenice, České Budějovice. Šéf SŽDC koncem minulého týdne jednal na jihu Čech i o dalších projektech.

Správa železnic se mimo jiné chystá odstranit možná největší nádražní ostudu Českých drah, tedy alespoň pokud jde o krajská města. Kdysi honosné českobudějovické nádraží, které je nyní na spadnutí, by mělo projít rekonstrukcí. Budovu získá SŽDC spolu s dalšími nádražími od drah zřejmě ještě letos. „Je to naše priorita,“ řekl Surý. Stavba by prý v případě rychlého převodu mohla začít příští rok. Na opravy nádraží se chce SŽDC zaměřit i v dalších krajských městech, například ve Zlíně.