ČNB vyvolala kvůli bezkontaktním platbám zbytečnou paniku, tvrdí finančníci

ČNB

ČNB Zdroj: profimedia.cz

Česká národní banka, ilustrační foto
Kreditní karta
Kreditní karta
Kreditní karta
5
Fotogalerie

Týden po přechodu na novou evropskou směrnici o platebních službách se jasně ukazuje, že bezkontaktních plateb se potíže s jejich ověřováním nedotkly. „Nezaznamenali jsme žádné zvýšené požadavky na zadávání PIN ani související dotazy ze strany obchodníků,“ říká Ondřej Holoubek, mluvčí společnosti Global Payments, která zpracovává platební transakce a vlastní síť platebních terminálů.

Problémy s ověřováním bezkontaktních plateb do 500 korun nepocítily ani banky. „U našich karet jsme žádnou zásadní změnu nezaznamenali,“ říká Michal Teubner z Komerční banky. Podobně se vyjádřila ČSOB. 

Právě obavy z komplikací při platbách vyvolaly reakci obchodníků a klientů bank. Před potížemi s platbami totiž varovala dokonce centrální banka.

„Česká národní banka v této souvislosti upozorňuje, že při platbě fyzickou platební kartou v kamenných obchodech mohou v některých případech nastat určité komplikace,“ uvedla ČNB ve sdělení pro spotřebitele a dodala, že „platební terminály v některých obchodech pravděpodobně nebudou na nová pravidla připraveny“. Výsledkem mělo být zamítnutí některých bezkontaktních plateb do výše 500 korun. Ty však mohli klienti uskutečnit po zadání PIN kódu.

Sdělení ČNB ovšem vyvolalo odezvu obchodníků, kteří umožňují platby kartou. „Poté, co si přečetli zprávy v médiích, nám někteří klienti volali a ptali se, zda jim budou fungovat terminály,“ upozorňuje Holoubek. Na adresu centrální banky padá kritika z řad finančníků, kteří si však nepřáli být jmenováni. „Informace od ČNB byla zcela zbytečná a způsobila lehkou paniku. Reálně k žádným negativním dopadům nedošlo,“ uvádí jeden z nich. Podobně se vyjadřuje další zdroj: „Vyjádření ČNB nebylo šťastné. Všichni se vyděsili, že nebudou fungovat platby kartou.“

Samotná ČNB ale pochybení odmítá. „Upozornění bylo formulováno adekvátně situaci, kdy na nová pravidla nebyla velká většina terminálů připravena,“ uvádí mluvčí centrální banky Markéta Fišerová a dodává: „Smyslem upozornění bylo seznámit veřejnost a obchodníky s tím, jak případné problémy řešit, tedy neopakovat platby jako bezkontaktní.“