Povinné ručení může dramaticky zdražit i nezaviněná nehoda

Dálnice D1 u Mirošovic

Dálnice D1 u Mirošovic Zdroj: Euro Martin Pinkas

BusinessInfo.cz
Dopravní nehoda firemního vozu by neměla mít vliv na výši povinného ručení pro firmu, jejíž zaměstnanec havárii nezavinil, tvrdí zástupci České asociace pojišťoven. Praxe ale ukazuje, že tomu může být i naopak.

Dopravní nehoda firemního automobilu není nikdy příjemná. Odstavení vozu na několik týdnů a vyřizování formalit s pojišťovnou přitom nemusí být jediným negativem. Někdy se může projevit i výrazným zdražením povinného ručení. A to i v případě, kdy firma nehodu nezavinila. „Na služební cestě ve Španělsku náš firemní vůz loni na podzim naboural řidič, který nedal přednost na kruhovém objezdu. Policie i pojišťovna uznaly, že je jediným viníkem havárie, nepředpokládali jsme proto žádné komplikace,“ vzpomíná středočeský podnikatel.

Nepříjemné překvapení ho však čekalo před několika dny, kdy mu z pojišťovny přišel nový výměr povinného ručení. To na havarovaný vůz zdražilo z původních 4813 korun na 7913 korun. „Na zákaznické lince mi operátorka jako důvod uvedla, že kvůli nehodě již nejsme bezeškodný klient, přestože mi potvrdila, že pojišťovna nás neeviduje jako viníka nehody. Druhý důvod téměř dvojnásobného zdražení povinného ručení podle ní byl nový občanský zákoník, který začal platit od ledna,“ dodává podnikatel.

Zdražení demotivuje řidiče

car crashOdborníci se však vysvětlení pojišťovny podivují. „Považuji za nelogické a demotivační to, že v pojistném systému se zdraží pojistka tomu, kdo nehodu nezavinil,“ říká pro server Businessinfo.cz Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.com.

„Na ceny povinného ručení má historie škod zásadní vliv. Pojišťovny zaznamenávají do databáze České kanceláře pojistitelů údaje, ze kterých je následně vypočítáván bonus, případně malus. Každá pojišťovna se z databáze dozví, jak dlouho byl motorista pojištěný, kolik za tuto dobu způsobil dopravních nehod a v jaké výši. Jak tyto informace pojišťovny vyhodnotí a promítnou do bonusu či malusu, tedy do ceny pojistného, je na každé z nich,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů.

Řidič, který nehodu nezpůsobil, by však podle něj o svůj bonus neměl přijít. „Nezaviněná nehoda by neměla mít na pojistné žádný vliv,“ je přesvědčen Aleš Povr. Majitel vozu by se podle něj měl znovu informovat v pojišťovně, proč mu byla tak dramaticky zvýšena cena povinného ručení.

Ke svému rozhodnutí zdražit pojistku se nehlásí ani samotná pojišťovna, přestože na zákaznické lince po prozkoumání případu zdražení pojistky původně potvrdila. „V případě, který popisujete níže, došlo pravděpodobně k nedorozumění,“ uvedl Karel Žyla, mluvčí pojišťovny AXA, kde je havarovaný vůz pojištěný. Podle mluvčího by zdražení bylo možné jen v případě, kdy řidič nehodu zaviní. „V situaci, kdy opatrného klienta nabourá pirát silnic, by byl naopak klient AXA odškodněn z povinného ručení dotyčného řidiče, který našeho klienta naboural,“ dodal Žyla. V přípda, že došlo k omylu, měla by se cena pojistky snížit. „Pokud půjde o nedorozumění, pak může pojišťovna informace v databázi ČKP opravit a přepočítat cenu pojištění,“ doplňuje Aleš Povr.

Cítíte se poškozeni. Co dělat?

Jak mají postupovat podnikatelé, kteří nejsou spokojeni s rozhodnutím pojišťovny o plnění povinného ručení? Prvním krokem je obrátit se na call centrum. Sami zástupci pojišťoven však přiznávají, že pro složitější případy je vhodnější využít další kroky, především obrátit se na reklamační oddělení pojišťovny, případně pak na jejího ombudsmana. Pokud ani přes využití všech možností neuspějí, pak se mohou obrátit na soud.

„Česká asociace pojišťoven ani Česká kancelář pojistitelů nejsou nadřízeným organem pojišťoven a nemohou nijak zasahovat do konkrétních případů mezi klienty a pojišťovnami. Je proto zcela bezpředmětné obracet se s individuálními stížnostmi na postup pojišťoven na ČAP nebo ČKP,“ upozorňuje Aleš Povr. Dohledovým orgánem pojišťoven je Česká národní banka. Na ni se nespokojení klienti mohou rovněž obracet. Nicméně ta řeší spíše případy, kdy dojde k nějakému systémovému pochybení, které je třeba napravit, než běžné spory pojišťoven s klienty.