Automobilový průmysl zemí V4 bude potřebovat sto tisíc zaměstnanců, už teď kvalifikovaná síla chybí
Automobilový průmysl ve čtyřech středoevropských zemích bude potřebovat v příštích letech zhruba sto tisíc pracovníků. Toto odvětví se přitom ve všech státech visegrádské čtyřky (V4) již v současnosti potýká s nedostatkem kvalifikované pracovní síly, uvedli zástupci svazů automobilového průmyslu států V4 - Česka, Slovenska, Polska a Maďarska.
Svazy u příležitosti mezinárodní konference v Bratislavě ve společném komuniké zároveň vybídly své vlády, aby prohloubily regionální spolupráci v oblasti automobilového průmyslu.
"Dnes se momentálně dostáváme na hranice toho, jak využít ekonomický potenciál, který tady je. (...) Čas od času se už stává, že to naráží na hranice toho, co je kapacitně možné zvládnout s dostupnou pracovní sílou. Voláme po tom, abychom měli lepší programy pro podporu mobility, vnitřní a vnější migrace. V opačném případě problém jde na úkor ekonomického výkonu státu," řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu České republiky Bohdan Wojnar.
Dodal, že český automobilový průmysl bude potřebovat 30 až 40 tisíc pracovníků.
Automobilový průmysl na Slovensku v příštích třech letech podle tamního svazu bude potřebovat na 14 tisíc pracovníků, z toho polovinu lze pokrýt absolventy. Již nyní si některé podniky z odvětví pomáhají zaměstnáváním cizinců.
"Problémy, které mají naše země, jsou téměř stejné, ať už jde o kvalifikovanou pracovní sílu, infrastrukturu, názory na evropskou legislativu v oblasti emisí," uvedl na tiskové konferenci šéf slovenského svazu automobilového průmyslu Juraj Sinay.
Odvětví bude podle svazů čtyř středoevropských zemí čelit vícero výzvám, například v oblasti rozšíření automobilů s alternativními pohonnými jednotkami, rozvoje silniční sítě či služeb digitalizace a mobility. Svazy prostřednictvím prohlášení vybídly vlády svých zemí, aby jednaly společně s cílem posílit automobilový sektor v regionu.
Podle Wojnara český automobilový průmysl dříve v tomto roce zahájil strategickou spolupráci s českou vládou a od té doby byly učiněny první kroky. "Kolokvium, které jsme v polovině února uspořádali v Mladé Boleslavi..., bylo proto, abychom všechny přesvědčili o tom, že je velká potřeba konzistentních jednání, aby všichni pochopili, že trendy jako elektromobilita, digitalizace jsou zde," řekl Wojnar.
Automobilový průmysl patří mezi důležité sektory ekonomik zemí střední Evropy. V regionu V4 bylo loni vyrobeno 3,65 milionu automobilů, tedy asi čtvrtina z celkové produkce vozidel v Evropě. Slovensko a Česká republika se v přepočtu na obyvatele řadí na špici světového žebříčku ve výrobě aut.