Předběhl Volkswagen dobu? Podívejte se, jak si v osmdesátých letech představoval auto roku 2000 | E15.cz

Předběhl Volkswagen dobu? Podívejte se, jak si v osmdesátých letech představoval auto roku 2000

Aleš Dragoun - Auto.cz

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Malé přeplňované motory a start-stop se staly součástí moderních aut. Lehký a v konzumaci paliva velmi skromný koncept VW předběhl v těchto ohledech dobu o tři dekády.

Projekt Auto 2000 ukazoval nové možnosti výroby automobilů a techniky pohonné soustavy s ohledem na spotřebu paliva. Vyhlásilo jej západoněmecké federální ministerstvo pro výzkum a technologie v roce 1978.

Podnítilo domácí producenty, aby navrhli plně funkční prototypy, mnohem úspornější než ty vozy, které si tenkrát běžní zákazníci mohli koupit. A samo sem investovalo nemalou sumu: 110 milionů marek.

Základní požadavky stanovilo jednoduše: auta s hmotností mezi 1250 a 1700 kilogramů měla spálit maximálně 9,5 l, těžší (1701-2150 kilogramů) pak 11 l paliva na sto kilometrů. Musela být také všechna schopna uvézt čtveřici dospělých cestujících a k tomu ještě 400 kilogramů zavazadel. Výkonem, velikostí i spolehlivostí se měla rovnat tehdejší nabídce trhu.

Volkswagen svůj příspěvek prezentoval poprvé stejně jako konkurence (konkrétně Daimler-Benz) na IAA 1981 ve Frankfurtu nad Mohanem. Dostal třídveřovou, 4010 mm dlouhou,1670 mm širokou a 1350 mm nízkou karoserii se šikmou zádí a masivním C-sloupkem.

Kde si vzali inspiraci pro prosklené lomené zádě zádě designéři Mazdy 323 Coupé série BA, dvoumístné hybridní Hondy Insight ZE1 z přelomu milénia, Citroënu C4 Coupé první generace (Type L), případně osmé Hondy Civic (FN a FK)? Možná právě tady.

Výsledkem byl součinitel odporu vzduchu 0,25, na který se sériová auta dostala až relativně nedávno. Snižovala jej i třináctipalcová ocelová kola s plnými kryty, dále pak jediné maličké vnější zpětné zrcátko u řidiče.

Zmenšené modely při ofukování v aerodynamickém tunelu vykázaly hodnotu ještě mnohem nižší: 0,16, ale postrádaly spáry karoserie. Rozměry skutečného vozu zhruba odpovídaly tehdy novému Sciroccu II.

Celý článek a kompletní fotogalerii najdete na stránkách Auto.cz >>>

Autor: Aleš Dragoun - Auto.cz

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.