První Subaru vzniklo před 60 lety, dnes platí za národní poklad

Subaru 360 mělo sympatickou vizáž

Subaru 360 mělo sympatickou vizáž Zdroj: autorevue.cz

Střechu vyrobili z laminátu
Maličký motor byl posazený nad zadní nápravu
Palubní deska byla hodně prostinká
Stejně tak sedadla
Ta vzadu vypadají spíše úsměvně
23
Fotogalerie
Subaru 360 bylo miniauto. Přesto vstoupilo do dějin Japonska.
 

Přesně 3. března 1958 mělo oficiální premiéru Subaru 360. Tehdy ještě nikdo netušil, že právě tento minivůz bude hrát v dějinách Země vycházejícího sluncepodobnou roli jako třeba Fiat 500 v Itálii, Citroën 2CV ve Francii nebo Volkswagen Brouk v Německu.

Výrobcem vozu byla automobilová divize společnosti Fuji Sanyo, která vznikla z původně letecké firmy Nakajima Aircraft Company. Jméno Subaru, které v japonštině znamená "vládnout", údajně vymyslel samotný tehdejší prezident Fuji Heavy Industries Kenji Kita. Subaru je také pojmenování jedné z hvězdokup v souhvězdí Býka. V Evropě je označováno jako Plejády.

Ještě před modelem 360 Subaru vyrobila v roce 1954 továrna model P-1. Toho však vzniklo jen přibližně dvacet kusů, a proto se za opravdový počátek éry automobilů Subaru považuje právě model 360. Nakonec ve výrobním programu vydrželo třináct let, až do roku 1971 a prodalo se jich bezmála čtyři sta tisíc kusů.

Základní koncepce se hodně podobala řešení z Volkswagenu Brouk. Označení 360 v podstatě odpovídá zdvihovému objemu dvouválcového motoru, který byl instalován nad zadní nápravou. Tu také poháněl. V první verzi byl výkon 16 koní, ke konci výrobního cyklu se navýšil na 25 koní. Existovala dokonce i sportovní dvoukarburátorová verze Young, poskytující výkon 36 koní.


Celý článek najdete zde >>>