Maloobchodní tržby zpomalily růst na dvě procenta, klesla útrata za potraviny

Supermarket v Rusku (ilustrační foto)

Supermarket v Rusku (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: Kyle Taylor via Flickr

prodejny nové generace v řetězci Lidl.
Nové prodejny drogistické sítě Teta
Nové prodejny drogistické sítě Teta
Výprodej v supermarketu
Supermarket
7
Fotogalerie

Tržby v maloobchodě bez aut v říjnu zpomalily meziroční růst na dvě procenta ze zářijových revidovaných pěti procent. Lidé více než před rolem utratili za pohonné hmoty, nepotravinářské zboží, naopak klesly tržby za potraviny. Nejvyšším tempem rostl v říjnu internetový prodej.

Letošní říjen měl o jeden pracovní den méně než loňský, tržby očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 3,1 procenta. Meziměsíčně klesly tržby očištěné o sezónní vlivy reálně o 0,3 procenta.

"Nižší počet pracovních dní způsobil meziroční propad v autosegmentu, přestože registrace nových aut zůstaly silné. Dlouhý víkend s jednodenním zavřením obchodů zřejmě změnil zejména načasování nákupů potravin, jejichž tržby rovněž meziročně klesly. Změny v tržbách jiných položek lze spíš přičíst sezónnosti. Kupříkladu tržby za oděvy se v říjnu zvedly po slabém září, které se vyznačovalo až do konce měsíce vysokými teplotami," říká hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.

Celkově lze ale podle Sobíška konstatovat, že slabší tržby maloobchodu za říjen nenaznačují změnu spotřebitelského chování. Spotřebitelská důvěra se drží poblíž historických maxim a příjmová situace kupujících zůstává převážně příznivá. "Lidé se bezpochyby do obchodů během listopadu vrátili a dohnali, co v říjnu zameškali. Meziroční růst soukromé spotřeby se v letošním posledním kvartálu opět přiblíží třem procentům," dodal ekonom.

K meziročnímu růstu nejvíce přispěl internetový a zásilkový prodej, v němž obchodníci utržili o 23,4 procenta více. Dařilo se také specializovaným prodejnám s oděvy a obuví, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a s počítačovým a komunikačním zařízením nebo potravinami a farmaceutickým zbožím.

Naopak nižší tržby měly nespecializované prodejny s převahou potravin a prodejny s potřebami pro domácnost.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčně o 0,9 procenta.

Meziročně tržby očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 0,8 procenta. "Bez očištění se naopak snížily o 2,3 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů klesly o 2,4 procenta a za opravy o 2,1 procenta," uvedl ČSÚ.