Americké zdravotní pojišťovny se inspirují u Applu a spol.

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Apple
2
Fotogalerie

Uživatelská přívětivost. Kdybyste měli jmenovat jednu světovou firmu, která touto vlastností proslula, je to kalifornský Apple. Jeho přístupem k zákazníkům se inspirují americké zdravotní pojišťovny. Svým pojištěncům postupně nabízí lepší a lepší aplikace a jejich prostřednictvím je odměňují za zodpovědný přístup k vlastnímu zdraví.

„Jednou se odpovědí na otázku, jakou největší službu udělala naše firma pro lidstvo, stane zlepšení zdravotnictví,“ řekl minulý měsíc šéf Applu Tim Cook.

Kvůli snaze o změnu a „zlidštění“ své image přetahuje druhá největší americká zdravotní pojišťovna Anthem Applu zaměstnance. Během několika posledních měsíců k ní z technologické společnosti přešlo několik klíčových specialistů na zdravotnictví – například lékař Warris Bokhari nebo veterinář Toni Vian. Anthem ale zaměstnává i bývalé manažery Applu, jako je třeba bývalý viceprezident firmy Ted Goldstein, jenž má pojišťovně pomoci se zapojením umělé inteligence do správy dat o klientech.

Další velká pojišťovna Aetna, která patří provozovateli lékáren CVS Health, se naopak s Applem na spolupráci přímo dohodla. Společně provozují aplikaci Attain. Ta využívá chytré hodinky Apple Watch k motivaci a odměňování pojištěnců, kteří plní úkoly spojené se zlepšováním jejich zdraví. Za odměnu pak mohou dostat například produkty od Applu nebo dárkové poukazy od obchodníků.

Na technologie se soustředí i americká jednička UnitedHealth. Ta aktuálně vylepšuje svou „digitální zdravotnickou platformu pro pojištěnce“ Rally (Zotavení), kterou používají každý týden asi tři miliony lidí. Podobně jako aplikace Attain nabízí různé odměny pro pojištěnce starající se o své zdraví. Od roku 2016 získali klienti pojišťovny, kteří aplikaci používají, bonusy v hodnotě přesahující miliardu dolarů. „Lidé, kteří používají naši aplikaci, se více zajímají o své zdraví a miliarda dolarů v odměnách je toho důkazem,“ řekl kreativní ředitel pojišťovny Rhett Woods. UnitedHealth je podle tržeb, jež vloni dělaly 226,2 miliardy dolarů, největší světovou zdravotnickou firmou, v USA má asi 115 milionů pojištěnců.

Giganti Apple a Google se podle webu CNBC snaží o vstup do zdravotnictví už delší dobu. Doufají, že jim jejich zkušenosti pomohou tento zkostnatělý, ale obrovský byznys zdigitalizovat a přiblížit jejich uživatelům. Apple například nedávno oznámil, že ve svých kamenných obchodech začne prodávat měřiče krevního cukru pro diabetiky. Google zase na konci minulého roku najal bývalého šéfa pensylvánského provozovatele zdravotní péče Geisinger Davida Fainberga. Ten má zastřešovat všechny zdravotnické aktivity firmy.

Zapojení technologií do zdravotního pojištění se pomalu dostává i do Česka. Oborová zdravotní pojišťovna od minulého měsíce nabízí okamžité vyhodnocení EKG natočeného z chytrých hodinek Apple Watch a chce pojištěncům nabídnout i slevy na nositelnou elektroniku nebo její placení z bonusů, které v rámci pojištění získají za zodpovědný přístup ke svému zdraví. Ostatní tuzemské pojišťovny zatím nic podobného nechystají.