Celoroční prodeje aut v Česku stále klesají, v listopadu se ale trh zmátořil

„Prodávat“ by mohla i auta vystavená venku. NH Car tuhle možnost zdaleka nevyužil.

„Prodávat“ by mohla i auta vystavená venku. NH Car tuhle možnost zdaleka nevyužil. Zdroj: Petr Hasman

Za 11 měsíců letošního roku prodej nových osobních aut v České republice meziročně klesl téměř o sedm procent na 150 tisíc vozů. V samotném listopadu však odbyt proti stejnému měsíci loni stoupl o 3,5 procenta. U tuzemských zákazníků opět s velkou převahou bodovaly hlavně škodovky.

Mladoboleslavská Škoda Auto byla se 45 772 vozy nejprodávanější značkou, druhé místo drží Hyundai s prodejem 14 433 aut a na třetí pozici skončil Volkswagen, který dodal řidičům 13 677 vozů. Následovaly Ford, Peugeot a Kia.

Automobily kupovaly hlavně firmy. Jejich celkový podíl mezi zákazníky přesáhl 62 procent a v listopadu ještě dál rostl.

Mezi modely si nejlépe vedla Škoda Octavia s podílem 11 procent, následují další Škody – Fabia a Rapid. Čtvrtý skončil Volkswagen Golf a páté Hyundai i30. Převládaly vozy na benzin s podílem 56 procent.

Autobusy a nákladní vozy rostou
Registrace lehkých užitkových automobilů letos klesly o 1,5 procenta na 10 495 vozů. První trojici tvoří Fiat, Peugeot a Volkswagen. Prodej nákladních aut stoupl o 11 procent na 7466 vozidel, přičemž meziroční nárůst v listopadu činil 46 procent. Nejprodávanější je Mercedes, dále DAF a MAN. Prodej autobusů se zvýšil o 16 procent na 758 vozů. Nejvíce prodal SOR a Irisbus.

V celé Evropské unii se po několikaletém propadu poptávka po nových vozech pomalu oživuje. V říjnu stoupl odbyt o 4,7 procenta na 1 004 935 vozů, což znamenalo poprvé od září 2011 zvýšení prodejů již druhý měsíc za sebou. Rostly všechny velké trhy vyjma Itálie. Přesto celý evropský mobilový trh letos zřejmě vykáže již šestým rokem celoroční pokles prodeje.