„Fotolaby“ žijí. Zájem o papírové zvětšeniny se nevytratil ani po nástupu chytrých mobilů

Fotolab

Fotolab Zdroj: Cewe

Fotolaboratoř CeWe Color
Fotolaboratoř CeWe Color
Fotolaboratoř CeWe Color
Fotolaboratoř CeWe Color
Fotolaboratoř CeWe Color
6
Fotogalerie

Nástup chytrých telefonů sice devastuje celosvětový trh s fotoaparáty, který od roku 2010 padá, na zájmu o fotografické zvětšeniny se to však neprojevilo. Podle českých obchodníků si lidé nechávají stále vyrobit podobné množství fotografií jako dříve, někdy zájem dokonce roste.

„Statistika říká, že počet vyvolaných fotografií se zásadně nemění. Uvedu příklad, dřív jsem si na dovolenou bral dva filmy (72 snímků) a měl jsem z toho osm krásných fotografií. Nyní udělám během dovolené dva tisíce fotografií a mám pořád osm krásných, které stojí za to tisknout,“ říká Martin Škoda, výkonný ředitel společnosti Centrum FotoŠkoda.

Podobně se vyjadřují i další lidé z oboru. „Zájem o vyvolávání u nás spíše roste po útlumu v letech minulých,“ uvádí obchodní ředitel společnosti Megapixel Stanislav Jakeš.

Podle Škody může být důvodem i to, že rozlišení fotek ze smartphonu stoupá, takže „lidé se nebojí volit větší velikosti nebo využití sofistikovanějších fotografických produktů jako třeba fotografie na plátnu, v koláži a ve fotoknize.“

Technická kvalita fotografií z chytrých telefonů se však stále nemůže měřit oproti snímkům pořízeným fotoaparáty. „Kvalita sice stoupá, ale pořád se nedokáže vyrovnat plnoformátovým snímačům,“ upozorňuje Jakeš.

S fotografiemi ze smartphonů se “fotolaby” setkávají stále častěji. Chytré mobily totiž ve stále větší míře vytlačují fotoaparáty nižších kategorií. „Dlouhodobě klesá trh s levnějšími fotoaparáty a s kompakty, tam je vliv kvalitního fotoaparátu v mobilu nejznatelnější,“ zdůrazňuje Jakeš.

Podobně se vyjadřují i další obchodníci. „Počet prodaných kusů digitálních kompaktních fotoaparátů, které jsou cenově nejpřístupnější, od roku 2011 postupně klesá v průměru o přibližně patnáct procent,“ popisuje Táňa Lálová, mluvčí internetového obchodu Mall.cz.

Nástup chytrých mobilů se drasticky podepsal na prodejích fotoaparátů na celém světě. Například za první tři měsíce letošního roku se prodalo podle údajů Camera & Imaging Products Association jen 3,2 milionu kusů, což představuje meziroční propad o sedmadvacet procent.

Propad trhu tak navázal na špatný loňský rok, kdy se prodalo jen 19,4 milionu foťáků, což představuje meziroční pokles o zhruba dvaadvacet procent. Naposledy se méně přístrojů prodalo v roce 1984.

Chcete vědět, jak uspět v digitální době? Dozvíte se v novém magazínu E15 Premium >>>

Video placeholde

Jak uspět v digitální době? Nový magazín E15 • E15