Kapacity e-shopů a kurýrů jsou na hraně. Balíčky z internetu nabírají mnohadenní zpoždění

Kombinace předvánoční sezóny, zavřených obchodů a marketingových akcí typu Black Friday napíná kapacity internetových obchodů a přepravních firem k prasknutí.

Kombinace předvánoční sezóny, zavřených obchodů a marketingových akcí typu Black Friday napíná kapacity internetových obchodů a přepravních firem k prasknutí. Zdroj: Michael Tomeš, E15

„V současné chvíli máme situaci pod kontrolou, a to i přes enormní meziroční nárůst objemu balíků, který se za poslední dva týdny vyšplhal přes 75 procent,“ uvedl generální ředitel společnosti DPD Miloš Malaník.
Nápor potvrzují samotné e-shopy. „Zájem zákazníků je skutečně velký a v posledních dnech stále roste. I díky zkušenostem z jarní vlny ale objednávky odbavovat zvládáme. U našich logistických partnerů máme nasmlouvané maximální kapacity, jaké nám byli schopni nabídnout,“ popsala aktuální situaci  mluvčí obchodu Mall.cz Pavla Hobíková.
Pracovníci ve skladech e-shopů se nezastaví. (ilustrační foto)
„Již v polovině listopadu jsme denně doručovali stejný počet zásilek, jako v loňském roce týden před Vánoci. Letos předpokládáme, že za jediný den v týdnu Štědrým dnem přepravíme v České republice více než 550 tisíc zásilek,“ řekla Simona Kijonková, generální ředitelka skupiny Packeta, do níž patří logistická firma Zásilkovna.
„Již v polovině listopadu jsme denně doručovali stejný počet zásilek, jako v loňském roce týden před Vánoci. Letos předpokládáme, že za jediný den v týdnu Štědrým dnem přepravíme v České republice více než 550 tisíc zásilek,“ řekla Simona Kijonková, generální ředitelka skupiny Packeta, do níž patří logistická firma Zásilkovna.
6
Fotogalerie

Kombinace předvánoční sezóny, zavřených obchodů a marketingových akcí typu Black Friday napíná kapacity internetových obchodů a přepravních firem k prasknutí. Dostat balíček z e-shopu v obvyklých lhůtách, tedy zhruba do dvou tří dnů, je již prakticky nemožné. Přesto všechny dotázané kurýrní služby navzdory náporu tvrdí, že vše zvládají bez zpoždění.

Některé zásilky leží podle poznatků serveru E15.cz v depu i víc než týden, než se dostane na jejích odbavení. Populární řešení zavezení objednávek do samoobslužných boxů se rovněž komplikuje. O probíhajícím víkendu byla tato služba v největším e-shopu v zemi v Alze dostupná v některých případech až desítky kilometrů od adresy bydliště. A třeba Zásilkovna.cz očekává, že před Vánoci denně vypraví přes půl milionů balíčků.

„Kapacity logistických společností jsou už nyní na hraně, většina je v tomto období i na dvojnásobku běžných kapacit. Některé logistické firmy už tento týden začaly omezovat příjem zásilek,“ říká generální ředitel poradenské společnosti Acomware zaměřené na e-commerce David Vurma.

„Problémy jsou i u e-shopů, jejichž expediční kapacity jsou často vyčerpány,“ míní. Lidé by podle něj měli počítat se zpožděním zásilek. „Pokud se od pondělka neotevřou běžné obchody, situace se ještě zhorší. Výjimkou nebudou ani dodací lhůty v délce jednoho týdne, nebo i delší,“ dodal. V neděli vláda rozhodla, že všechny obchody podle epidemiologického systému rozvolnění PES umožní otevřít až od čtvrtka. 

Nápor přiznávají i samotní přepravci. „V e-commerce za listopad rosteme meziročně přes 82 procent. Z informací od zákazníků, kteří využívají více partnerů je patrné, že stojíme před adventním obdobím, které bude pro všechny zúčastněné bezprecedentním zátěžovým testem,“ uvedl ředitel obchodu v logistické firmě Gebrüder Weiss Jan Kodada.

Velký nárůst objemu přepravovaných balíků hlásí i konkurence. „V současné chvíli máme situaci pod kontrolou, a to i přes enormní meziroční nárůst objemu balíků, který se za poslední dva týdny vyšplhal přes 75 procent,“ uvedl generální ředitel společnosti DPD Miloš Malaník.

Nápor potvrzují samotné e-shopy. „Zájem zákazníků je skutečně velký a v posledních dnech stále roste. I díky zkušenostem z jarní vlny ale objednávky odbavovat zvládáme. U našich logistických partnerů máme nasmlouvané maximální kapacity, jaké nám byli schopni nabídnout,“ popsala aktuální situaci  mluvčí obchodu Mall.cz Pavla Hobíková.

„Stejně tak jako náš sklad, i oni ale mají své limity, ať už jde o množství řidičů a vozů. Pokud tedy zákazník zvolí jako způsob dodání doručení domů na adresu, záleží často na konkrétní situaci u přepravce, která se momentálně liší,“ podotýká.

Letošní sezóna je proti minulým rokům mimořádná. „V každém roce byl nárůst ve vánočním období minimálně dvojnásobný, letos počítáme ještě s vyšším násobkem,“ poznamenal Martin Šauer, šéf technologické služby Balíkobot.cz, která firmám pomáhá koordinovat přepravní služby. Z analýzy dění na trhu předpovídá Balíkobot nejvyšší denní objem zásilek mezi 7. a 13. prosincem.

„Již v polovině listopadu jsme denně doručovali stejný počet zásilek, jako v loňském roce týden před Vánoci. Letos předpokládáme, že za jediný den v týdnu Štědrým dnem přepravíme v České republice více než 550 tisíc zásilek,“ řekla Simona Kijonková, generální ředitelka skupiny Packeta, do níž patří logistická firma Zásilkovna.

Napínavý průběh letošních předvánočních nákupů přitom e-shopy a přepravci přitom předpovídali. Logistické firmy proto mimo jiné budovali nová depa a sklady. Například právě skupina Packeta otevřela ve třetím čtvrtletí nová depa v Brně a Jihlavě. Současně spustila samoobslužná výdejní zařízení Z-Boxy.

Novou logistickou infrastrukturu připravila rovněž Praha. Na Těšnově pod magistrálou vzniklo první cyklodepo, odkud všichni významní dopravci rozvážejí balíčky v centru metropole na elektrokolech.