Maloobchodní tržby v lednu zrychlily růst. Pomohly i sportovní prodejny | E15.cz

Maloobchodní tržby v lednu zrychlily růst. Pomohly i sportovní prodejny

ČTK
ČTK

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v lednu zrychlily meziroční růst na 4,7 procenta z prosincových 3,1 procenta. K růstu výrazně přispěly internetové obchody a zásilkové služby. Ve specializovaných prodejnách rostly nejrychleji tržby obchodníkům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad. Chuť utrácet u zákazníků podpořily povánoční výprodeje i dobrá situace na trhu práce.

Meziměsíčně vzrostly v lednu tržby maloobchodníků o 0,5 procenta po očištění o sezonní vlivy.

Proti lednu 2018 vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 7,8 procenta. „Spotřebitelé se tak nechali hlavně nalákat na lednové výprodeje a povánoční slevy,“ uvedla ekonomka Komerční banky Monika Junicke. Za pohonné hmoty lidé utratili o téměř tři procenta více a za potraviny dali zákazníci o 1,4 procenta víc.

Oproti lednu 2018 vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 7,8 procenta. Za pohonné hmoty lidé utratili o téměř tři procenta více a za potraviny dali zákazníci o 1,4 procenta víc.

K meziročnímu růstu tržeb přispěl především prodej zboží z internetových obchodů. Tržby e-shopů a zásilkových služeb vzrostly o 18,6 procenta.

Ve specializovaných prodejnách rostly nejrychleji tržby obchodníků s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, meziročně skoro o 23 procent. „Dobré sněhové podmínky lákaly k nákupům lyžařského vybavení, dobře se prodávaly také hračky a knihy,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Dodala, že růst byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou z loňského roku.

Velké obchody nadále zůstanou o některých svátcích zavřené

Meziroční zvýšení tržeb zaznamenaly také prodejny s oděvy a obuví, a to o 6,6 procenta. Více lidé utráceli také v obchodech s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím nebo u prodejců počítačů a telefonů. Naopak pokles tržeb zaznamenaly specializované prodejny potravin.

Ochotu zákazníků utrácet podporuje podle Junicke dobrá situace na trhu práce. „Nezaměstnanost zůstává na rekordně nízkých úrovních a dynamika mezd si i přes oslabení drží solidní tempo. To nahrává důvěře spotřebitelů v ekonomiku a tak spotřeba domácností zůstane hlavním tahounem ekonomického růstu i v letošním roce,“ uvedla.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v lednu klesly meziročně o 5,1 procenta. Za auta a náhradní díly zákazníci utratili o 5,7 procenta méně než loni. Tržby za opravy motorových vozidel byly meziročně nižší o tři procenta.

Analytik a hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek tempo růstu tržeb hodnotí jako solidní. „Motoristický segment se ovšem nevymanil z krize, která jej postihla v druhé polovině loňského roku. Po loňském růstu maloobchodu o 4,9 procenta počítáme v letošním roce s reálným zvýšením obratu v obchodech o 3,5-4 procenta,“ sdělil.

Tesco se zbavuje další nemovitosti, prodalo nákupní areál v Hradci Králové

Autor: ČTK, ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!