Okázalý dárek matce od dcery. Škoda Auto posílá Volkswagenu rekordní dividendu
Mladoboleslavská Škodovka připravila Volkswagenu krásný dárek. Právě ve čtvrtek totiž tuzemská automobilka poslala své mateřské společnosti dividendu z loňského zisku. Její výše je rekordní.
Z Mladé Boleslavi do Wolfsburgu putuje delikátní zásilka. Právě ve čtvrtek je totiž splatná dividenda Škody Auto mateřskému koncernu Volkswagen z byznysu domácí automobilky za loňský rok. Jde o nejvyšší roční dividendu v historii podnikání Škodovky pod Volkswagenem a představuje druhý největší jednorázový převod podílu na ziscích z Česka do Německa.
Volkswagen těží z toho, že Škoda Auto má za sebou rekordní byznysový rok, mateřskému koncernu pomohou peníze z Česka poplatit i jeho vlastní dividendu, kterou vyplácí svým akcionářům. „Jediný akcionář Volkswagen Finance Luxemburg schvaluje na základě návrhu představenstva Škody Auto a po předchozím pozitivním vyjádření dozorčí rady Škody Auto rozdělení a výplatu zisku za rok 2024 společnosti Škoda Auto,“ uvádí rozhodnutí mateřského Volkswagenu uložené v obchodním rejstříku.
Škodovka převádí mateřskému koncernu celkem 1,49 miliardy eur, tedy v přepočtu 36,8 miliardy korun. Suma je zhruba o pětinu vyšší než dividenda vyplacená před rokem. Doposud nejvyšší standardní roční dividendu vyplatila automobilka matce v roce 2018, a to 31,8 miliardy korun.
Škoda si to může dovolit
Samotná Škodovka si takovou výplatu může bez problémů dovolit. Loni v provozním zisku automobilka vydělala bezmála 58 miliard, tedy takřka o třicet procent více než v roce 2023. Čistého pak domácí výrobce vydělal 40,9 miliardy. Škodovce rovněž o téměř pět procent vzrostly tržby. Byznys tuzemské automobilky se přitom vyvíjel přesně opačným směrem než v případě mateřského Volkswagenu. Koncernu totiž naopak klesl čistý zisk o bezmála 31 procent, v přepočtu na 310 miliard, Volkswagenu nicméně mírně narostly tržby.
„Podstatně roste význam Škodovky v rámci koncernu VW, celkem optimistické jsou i její výhledy do budoucnosti. Není proto překvapením, že jediný akcionář využil této ekonomické situace a schválil výplatu dividendy ve výši zhruba devadesáti procent čistého zisku,“ soudí ekonom a partner poradenské společnosti Moore Czech Petr Kymlička.
„Nehledě na to, že na takové rozhodnutí má plné právo a pozice jediného akcionáře celou situaci výrazně zjednodušuje,“ dodává Kymlička. Mateřská společnost podle něho potřebuje financovat vlastní aktivity, investice a výzkum. „Stejně jako výplatu dividend svým akcionářům. Pokud má tedy dceřiná společnost dostatek provozního cash flow, zajištěné financování investic a nemá potřebu akumulace kapitálu, je vyplacení takto vysoké dividendy běžnou praxí,“ říká Kymlička.
Vůbec nejvyšší částka putovala z Mladé Boleslavi do Wolfsburgu v roce 2018. Vedle standardní dividendy ze zisku za rok 2017 si totiž Volkswagen stáhl i podíl na nerozdělených ziscích Škodovky za předchozí léta. Celkem tak tehdy automobilka vyplatila matce v přepočtu přes sedmdesát miliard korun, což se zároveň stalo nejvyšší částkou vyplacenou jedinou firmou v jednom roce na podílu na zisku v české historii.
Platba Škodovky představuje poměrně významnou část z balíku všech vyplacených dividend z Česka zahraničním matkám. Například loni od ledna do září bylo podle dat České národní banky vyplaceno do zahraničí na dividendách a úrocích celkem 307,9 miliardy korun, což bylo zároveň o 52,5 miliardy neboli o pětinu více než za stejné období roku 2023.