Ceníková hodnota prezidentských kampaní dosáhla 232 milionů korun

Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg v poslední předvolební televizní debatě

Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg v poslední předvolební televizní debatě Zdroj: ctk

Prezidentští kandidáti od 1. ledna 2012 do 31. ledna 2013 obsadili inzertní prostor v ceníkové hodnotě 231,65 milionu korun. Vítěz voleb Miloš Zeman zadal podle údajů společnosti Admosphere inzerci v hodnotě 71,6 milionu korun. To je o 15,5 milionu více než hodnota reklamního prostoru poraženého finalisty Karla Schwarzenberga.

Zeman v kampani nejvíc investoval do tištěné inzerce, 47,1 milionu korun v ceníkové hodnotě. V rámci venkovní reklamy Zeman obsadil prostor za 22,7 milionu korun, na internetu pak 1,9 milionu korun. Schwarzenberg v rámci online inzerce zadal o 5,3 milionu korun hodnotnější prostor než ve venkovní reklamě, kde hodnota jeho inzerce dosáhla 9,1 milionu korun. Schwarzenbergova inzerce v periodickém tisku dosáhla ceníkové hodnoty 32,8 milionu korun.

Oba finalisté tak nejvíce investovali do reklamy v tisku, kde se ale v rámci kampaně objevily také inzeráty jiných zadavatelů. Příkladem byl sporný inzerát „Nevolte Karla Schwarzenberga“ v deníku Blesk, který vyšel bez označení zadavatele. Společnost Ringier Axel Springer CZ, která bulvární noviny vydává, později uvedla, že inzerát, v němž se objevuje téma poválečného uspořádání, podal advokát Vladimír Zavadil.

Více se dočtete zde:

Zpočátku favorizovaný Jan Fischer, který zabral od začátku loňského do konce letošního ledna inzertní prostor za 47,5 milionu korun, naopak nejvíce investoval do venkovní reklamy. Hodnota jeho outdoorové kampaně dosáhla 27,5 milionu korun, v tisku pak 14,8 milionu korun. Hodnota Fischerovy kampaně na internetu byla 2,7 milionu korun. Fischer jako jediný z kandidátů investoval také do kinoreklamy, a to 2,3 milionu korun.

V monitoringu Admosphere byla dále zachycena inzerce Jiřího Dienstbiera, Přemysla Sobotky a Vladimíra Dlouhého, který byl ale z volby kvůli nedostatku uznaných podpisů koncem listopadu vyřazen. Hodnota reklamního prostoru, který v rámci kampaně obsadili Dienstbier a Sobotka, byla 30,4, respektive 18,2 milionu korun. Dlouhý podle ceníkových cen do kampaně investoval 7,9 milionu korun.

Admosphere hodnotu reklamního prostoru monitoruje na základě ceníků, tedy bez započítání množstevních slev a případných barterů. Právě výši vyjednaných slev v rámci vlastní kampaně odhalil koncem loňského listopadu Jan Fischer. Z údajů zveřejněných na jeho webu vyplynulo, že inzertní prostor v tiskových médiích pořídil až s devadesátiprocentní slevou oproti částkám uvedených v cenících.