Slovo do pranice: Služba musí být posláním

Public relations

Public relations Zdroj: Repro Strategie

Jedna z mých klientek, která se zabývala poradenstvím v oblasti pojištění pro velké společnosti, se snažila ve své firmě prosadit nový přístup – to, co pro zákazníka děláme a za co nám on platí, musí být SLUŽBA.

Sám jsem vedl řadu let českou, chorvatskou a slovinskou pobočku velké mezinárodní PR agentury. Klienti nám za služby platili nadstandardní agenturní poplatky a my se snažili na tyto zakázky nasadit zkušené, zodpovědné a kreativní konzultanty. Přesto jsme často naráželi na problémy, které velké mezinárodní PR agentury mají. Složitá hierarchická struktura (account director, manažer, executive, asistent) komplikovala přístup ke klientům a čas od času se stalo, že kvalita námi nabízené služby nebyla adekvátní.

Když jsem později změnil svůj pracovní směr a založil vlastní lokální PR agenturu, byla právě tohle první věc, na kterou jsem se chtěl zaměřit. Pokud do týmu přizvu konzultanty, moje podmínka byla jasná. Zkušenost minimálně deset let v oboru, profesionalita, znalost oboru klienta a osobní přístup ke službě, kterou si od nás klient kupuje.

Počátky mého podnikání nebyly snadné. Přesto se nám podařilo růst. Během jednoho roku jsme získali prestižní zakázky, jako například CzechInvest, Světová banka či Zentiva. Filozofie přístupu ke klientům se nám vrací. Za to, co platí, dostanou více, než jsme nasmlouvali a k čemu jsme se zavázali.

Věřit si

Občas zaslechnu stížnosti velkých firem na své agentury. Nedělají dost, nepracují tam dostatečně zkušení či motivovaní lidé. Tyto zprávy jsou pro mne vždy překvapením. Ptám se, jak je to možné, že agentura neudělá maximum pro to, aby si zajímavého klienta udržela a díky tomu rostla a prosperovala. Vzpomenu si pokaždé na slova mé výše zmiňované klientky, která se právě vrátila z meditační cesty do Indie a svůj koncept dále rozvíjí jako kouč. Je to přece tak jednoduché – když věřím tomu, co dělám, a když je pro mne služba posláním, není třeba bát se neúspěchu či ztráty tempa pod vlivem silné konkurence.

Možná i proto v posledních několika letech zažíváme také situace, kdy velká mezinárodní společnost se silným oddělením nákupu dá přednost „malé“ lokální agentuře před tou velkou, síťovou. Dostane totiž za své peníze víc.

Milan M. Deutsch, general manager EMD consultantsMilan M. Deutsch, general manager EMD consultants | Repro StrategieMilan M. Deutsch, general manager EMD consultants