Efekt Aldi. Britové i kvůli brexitu nakupují stále více v německých diskontech

Aldi

Aldi

Lidl
Tesco
Tesco
Prodejna obchodního řetezce Lidl
5
Fotogalerie

Rostoucí ceny potravin připisované někdy brexitu přiměly Brity přehodnotit nabídku německých diskontních řetězců. Po spíše rozpačitých začátcích Aldi a Lidlu, které na britských ostrovech prosluly nehostinnými prostorami a omezenou nabídkou britských potravin, si do nich nachází cestu stále více místních. Podle týdeníku Die Zeit už se dokonce hovoří o takzvaném efektu Aldi.

Když se Aldi a Lidl odvážily vstoupit v devadesátých letech na trh za kanálem La Manche, nespatřovaly v nich tamní zavedené řetězce Tesco, Sainsbury's nebo Asda zprvu žádnou vážnou konkurenci. Podle listu The Guardian působily jejich spartánsky zařízené prostory zaplněné zbožím v lepenkových krabicích ošuntěle a „bezútěšně německy“ a za výhradně německou vlastnost byla považována i snaha pídit se neustále po co nejvýhodnější ceně. Ještě v roce 2009 tak měly Aldi a Lidl v Británii pouze dvouprocentní podíl na trhu.

V následujících letech ale přišel průlom. V prosinci 2013 se pořad rozhlasové stanice BBC ptal „Proč jsou Lidl a Aldi najednou tak populární?“ Nyní ovládají oba německé řetězce v Británii dohromady už 15 procent maloobchodního trhu a v žebříčku největších supermarketů je Aldi na pátém a Lidl na sedmém místě, píše Die Zeit.

Jednou z příčin jsou skutečně nízké ceny a fakt, že stále více Britů muselo a musí kvůli recesi po finanční krizi z roku 2008 a následným úsporným vládním opatřením šetřit. Aldi a Lidl jim přijdou vhod, protože takzvaná velká čtyřka - řetězce Tesco, Asda, Morrisons a Sainsbury's - podle autorů knihy Retail Disruptors, na něž se odvolává Die Zeit, zdražují i přes stagnující příjmy domácností.

Není to ale jediný důvod. Německé řetězce se Britům přizpůsobily širší nabídkou místních potravin - zatímco před deseti lety pocházelo podle bývalého ředitele britské větve Lidlu Ronnyho Gottschlicha od britských dodavatelů jen 35 procent zboží, v roce 2016 už to bylo 65 procent. Tím se odlišují i od britských rivalů, a mají tak dobré vyhlídky v případě odchodu Británie z Evropské unie - méně je totiž zatíží cla a jiné obchodní bariéry.

Britské pobočky Aldi a Lidlu už také nepůsobí nehostinně. Stále sice podle Die Zeit mají spíše funkční charakter, ale jsou čisté, upravené, zákazníky u vchodu vítají kytice květin a oblíbená je i nabídka čerstvé zeleniny za příznivou cenu.

Pověst německých řetězců se v Británii zlepšila - už se o nich neříká, že nabízejí levné masové produkty, ale kvalitu za rozumnou cenu. Britské konkurenci tak začínají šlapat na paty. V loňské vánoční sezóně vykázaly jak Aldi tak Lidl desetiprocentní růst tržeb, což je výrazně více než britská konkurence. Nakupovat k nim na svátky přišly dvě třetiny britských domácností.

A Aldi a Lidl v Británii dál rychle expandují. Lidl chce investovat 500 milionů liber (téměř patnáct miliard korun) do otevření čtyřiceti nových poboček v Londýně. Aldi, který má nyní v Británii 840 poboček, jich do roku 2025 hodlá provozovat 1200 a v hlavní městě a okolí jejich počet zdvojnásobit, napsal Die Zeit.