Svatomartinské drtí beaujolais | E15.cz

Svatomartinské drtí beaujolais

Dušan Kütner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Stačilo šest let, které uplynuly od chvíle, kdy ochrannou známku ke Svatomartinskému vínu odkoupil Vinařský fond. A v 90. letech do ČR importovaná, původem francouzská tradice připadající na třetí čtvrtek v listopadu, kdy se otevírají láhve Beaujolais Nouveau s prvním vínem z úrody daného roku, přišla v Česku téměř vniveč. Namísto toho si Češi stále více do diářů zvýrazňují 11. listopad. Tedy svátek svatého Martina, kdy se na trhu objevují lahve s prvním tuzemským vínem z úrody daného roku.

V roce 2005, kdy se o značku Svatomartinské víno začal starat Vinařský fond, tuzemští vinaři vyrobili pouhých 153 tisíc lahví tohoto vína. Letos vinaři na trh dodají rekordní počet dvou milionů lahví, tedy asi o pětinu více než loni. Beaujolais bude na trhu odhadem jen asi čtvrtina až třetina oproti svatomartinskému.

„Za nárůstem vidím především dobrý marketing, spojení mladého svatomartinského vína s husími specialitami a v neposlední řadě také oblibu moravských a českých vín u zákazníků,“ řekl deníku E15 hlavní sommeliér Národního vinařského centra Marek Babisz.

Svou roli hraje i cena. Láhev označenou jako Svatomartinské víno se dá v řetězcích koupit za 60 až 90 korun, ve vinotékách a restauracích se bude cena pohybovat zhruba mezi 80 až 160 korunami. Oproti loňsku se ceny mírně, zhruba o desetikorunu, zvýšily. Ceny beaujolais jsou ale zhruba dvojnásobné.

„Loni se v našich obchodech prodalo o 70 procent více svatomartinského než beaujolais nouveau,“ řekla deníku E15 sommeliérka Tesco Eva Svobodová. Meziroční nárůsty v prodejích svatomartinského vína se v posledních letech pohybují kolem 10 procent, letos by podle ní mohlo být více až o pětinu oproti loňsku.

„Důvodem vyššího zájmu zákazníků je větší informovanost a popularita těchto vín; každý chce vyzkoušet české svatomartinské,“ míní mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Kromě svatomartinského vína a jeho podpory ze strany vinařů a Vinařského fondu je podle marketingového ředitele Globusu Borise Malého důvodem klesajícího zájmu o beaujolais i jeho chuť. „Beaujolais Nouveau je mladé víno plné tříslovin, které nemusí chutnat každému,“ míní Malý.

Další příčinou toho, že má svatomartinské víno navrch, může být ta, že beaujolais se vyrábí pouze jako červené víno. Pro výrobu Svatomartinských vín je ale možno použít pět odrůd. Pro výrobu bílých vín to jsou Müller Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský, pro výrobu růžových, klaretů a červených vín to jsou odrůdy Svatovavřinecké a Modrý Portugal. Jednotlivé odrůdy lze míchat a dělat z nich cuvée. Mezi odrůdami je letos nejvíce zastoupena odrůda Müller Thurgau s 96 druhy vín.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah