A380 byla úspěch, tvrdí nový šéf Airbusu. Výrobce přitom na obřím letounu prodělal

Airbus A380 ve speciální zbarvení pro japonské aerolinky ANA

Airbus A380 ve speciální zbarvení pro japonské aerolinky ANA Zdroj: Airbus

Airbus A380 v lakovně
Airbus A380 ve speciálním zbarvení společnosti Hi-Fly
Airbus A380 ve speciálním zbarvení společnosti Hi-Fly
Airbus A380 ve speciálním zbarvení společnosti Hi-Fly
Airbus A380 v lakovně
39
Fotogalerie

Evropský výrobce letadel Airbus letos oznámil konec výroby největšího letounu na světě, modelu A380. Nový šéf koncernu Guillaume Faury, který se postu ujal v dubnu, ale program A380 přesto považuje za úspěšný. A to navzdory tomu, že firmě nikdy nevydělal ani procent. Podle něj totiž A380 prošlapala cestu dalším moderním letounům.

Model A380 se v posledních letech potýkal s nedostatkem nových objednávek, Airbus se proto rozhodl zastavit příjímání nových zakázek. Program doběhne v roce 2021 a pro Airbus bude jednoznačně prodělečný. Přesto nejde o neúspěch, prohlásil Faury na konferenci Airbus Innovation Days. „A380 umetla cestičku úspěšnému vývoji a výrobě modelu A350 a transformaci Airbusu do jeho současné podoby,“ řekl Faury.

Počátek výroby A380 v roce 2006 totiž znamenal pro Airbus zásadní otřes. Části složitých kabelových svazků se vyráběly najednou v Německu a Francii, a když se technici poprvé pokusili nainstalovat do letadla a spojit, ukázalo se, že ke spojení dvou dílů chybí několik centimetrů. Chyba znamenala, že se uvedení A380 do provozu opozdilo o 18 měsíců a na manažerských postech padaly hlavy – odešel šéf mateřského koncernu EADS Noel Forgeard i generální ředitel Airbusu Gustav Humbert.

Vedení Airbus se ujal Tom Enders a začalo vyšetřování. Ukázalo se, že každý z továren používala pro své návrhy kabelů různé verze stejného programu. Následovala rozsáhlá restrukturalizace německé a francouzské divize, takže například vývoj a start produkce letounu A350 se už obešly bez potíží.

Přesto za programem A380 zůstávají dluhy. Airbus například stále nesplatil 600 milionů eur, které na vývoj letounu získal od německé vlády. Když se Fauryho na toto téma zeptal reportér agentury Reuters, odpovědi se nedočkal.

Celkové náklady na vývoj A380 se pohybují kolem 25 miliard dolarů. Náklady spojené s ukončením produkce Airbus vyčíslil na 463 milionů eur. Celkovou ztrátu programu firma nezveřejnila.