Automobilky straší globální propad zájmu. Čína v lednu zaznamenala dvouciferný pokles | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Automobilky straší globální propad zájmu. Čína v lednu zaznamenala dvouciferný pokles

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Už deset let kraluje světovým trhům s automobily Čína. V současnosti však automobilky čelí zrychlujícímu se propadu zdejšího odbytiště. Menší poptávka po nových vozech se promítá i do nižších prodejů také v Evropě a USA.

Čínský trh se v lednu meziročně snížil sedmý měsíc v řadě, tentokrát o téměř šestnáct procent na 2,37 milionu prodaných vozů. Oznámil to čínský svaz výrobců automobilů s tím, že v únoru očekává další prudký pokles. Asijská velmoc tak pokračuje v silném útlumu – největší automobilový trh světa se loni poprvé po dvaceti letech růstu propadl o šest procent. Letošní rok může pro zde prodávající automobilky skončit ještě hůř.

„Příčinou propadu prodeje je celkové zpomalení ekonomiky a pokles spotřeby v malých a středně velkých čínských městech," řekl agentuře Reuters zástupce čínského svazu výrobců automobilů Sü Chaj. Pokles nepostihl auta na alternativní typy pohonů, jejich prodej se v lednu naopak meziročně zvýšil o 140 procent na necelých sto tisíc vozů.

Tatra snižuje výrobu, letos chce prodat kolem tisícovky vozů

Na dlouhodobě strmém poklesu čínského trhu mají dle analytiků významný podíl také obchodní spory s USA – těm čelí i Evropa. Registrace nových vozů v Evropské unii se v lednu snížil o 4,6 procenta na téměř 1,2 milionu vozů – pokles utrpěla kompletní pětice největších trhů: Španělsko o osm procent, Itálie o 7,5, Velká Británie, Německo a Francie o zhruba 1,5 procenta.

S nižším odbytem se automobilky potýkají od loňského září, kdy se mohou na starém kontinentu prodávat jen auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby. Americký trh postihl tradiční lednový sešup méně než Evropu a Čínu, zdejší prodej v prvním měsíci roku poklesl meziročně o procento na více než 1,1 milionu vozů.

General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Pád světových trhů se podepsal i na prodejích největšího výrobce aut, koncernu Volkswagen. Ten dodal na trh v lednu 882 tisíc vozů, meziročně o téměř dvě procenta méně. Prodeje v Číně poklesly o tři procenta, v Evropě dokonce o 6,5 procenta. České Škodě Auto, jenž je součástí koncernu, se lednový globální prodej meziročně snížil o 1,1 procenta.

Horšící se situace v Číně donutila také Jaguar Land Rover k odpisu 3,9 miliardy dolarů. Daimler a BMW zase snížily odhady příjmů z Číny.

Na okraji elektromobility. Autoland Česko hraje o miliardy a vlastní budoucnost
David Marek: Česko může dopadnout jako Detroit. Při modernizaci výroby nás nebude těžké vynechat
Ivan Pilip: Budoucnost republiky dávno není ve velkých továrnách
Komentář Lukáše Kovandy: Černá nula v Autolandu
Český autoprůmysl čeká pád z vrcholu. Odvětví projde změnami, které nemusí všichni přežít
Český průmysl 4.0 spí. Modernizace výroby přitom může zmírnit personální tíseň

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!