Boeing 737 MAX je opět bezpečný, může vzlétnout ještě letos, oznámil šéf evropského leteckého úřadu

Boeingy 737 MAX v různých fázích montáže se hromadí i na odstavných plochách kolem továren výrobce

Boeingy 737 MAX v různých fázích montáže se hromadí i na odstavných plochách kolem továren výrobce Zdroj: Reuters

Odstavené Boeing 737 MAX a další stroje aerolinek Smartwings a ČSA
Odstavené Boeing 737 MAX a další stroje aerolinek Smartwings a ČSA
Trupy pro Boeing 737 MAX
Odstavené letouny Boeing 737 MAX v areálu závodu výrobce
Odstavené letouny Boeing 737 MAX v areálu závodu výrobce
16
Fotogalerie

Dosavadní úpravy letadel Boeing 737 MAX jsou dostatečné na to, aby se tyto stroje do konce letošního roku mohly vrátit do vzduchu. V rozhovoru s agenturou Bloomberg to prohlásil výkonný ředitel Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Letouny 737 MAX nemohly létat kvůli dvěma tragickým  nehodám od března minulého roku.

EASA nyní po zářijových zkušebních letech provádí závěrečnou kontrolu dokumentů. Návrh směrnice o letové způsobilosti stroje by měla vydat v listopadu, uvedl výkonný ředitel agentury. Pak bude následovat měsíc veřejného připomínkování.  Než proběhnou potřebné úpravy softwaru, potrvá to 20 až 24 měsíců, uvedl Ky. Evropský regulátor je nejprve žádá u větší verze MAX 10 před jejím uvedením do provozu v roce 2022. Posléze budeou úpravy provedeny také u ostatních verzí stroje.

„Z naší analýzy vyplývá, že je to bezpečné. Dosažená míra bezpečnosti je pro nás dostačující,“ řekl Ky v rozhovoru k uvedení letadel Boeing 737 MAX do provozu v zemích EU.

Boeing letos v lednu kvůli průtahům ve snaze získat povolení regulátorů k obnovení provozu výrobu dalších letadel 737 MAX pozastavil. Problémy kolem těchto letadel už firmu stály více než 18 miliard dolarů (asi 420 miliard Kč).

Návrat stroje do provozu ještě posuzuje americký Federální úřad pro letectví (FAA) a kanadský regulační úřad Transport Canada (TC). Separátně bezpečnost letounu prověřují i čínské úřady, Ky už dříve bez dalších podrobností uvedl, že prověrka vedená Pekingem se pravděpodobně protáhne.

Schválení ze strany agentury EASA je pro celosvětovou podporu letadla vnímáno jako klíčové. Americký regulátor FAA totiž ztratil kvůli potížím s letadlem 737 MAX na prestiži jako lídr v oblasti bezpečnosti leteckého provozu, poznamenala agentura Bloomberg.