Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil prezident společnosti William Lu, že Xiaomi začne s exportem elektromobilů v roce 2027 – a jedním z klíčových trhů bude i Evropa.
Xiaomi má v automobilovém segmentu výhodu oproti jiným čínským značkám, které v zahraničí často narážejí na nízké povědomí o značce. Díky silnému postavení v elektronice už mnoho evropských zákazníků Xiaomi zná a v Česku dokonce zvládnou název správně vyslovit.
Automobilová expanze: Odpověď na odliv talentů i geopolitické tlaky
Projekt Xiaomi Auto vznikl v roce 2021 jako reakce na odliv inženýrů do jiných čínských automobilových startupů. Zakladatel firmy Lei Jun se rozhodl, že místo odchodů talentů začne automobilky budovat sám. Zároveň hrály roli i geopolitické tlaky – ve stejném roce zařadila americká vláda Xiaomi na seznam firem s údajnými vazbami na čínskou armádu, což dočasně znemožnilo americkým investorům do firmy vkládat kapitál. Xiaomi se sice ze seznamu brzy dostalo, ale rozhodnutí o vstupu do automobilového průmyslu už bylo nevratné.
GALERIE: Podívejte se na nový vůz Xiaomi SU7 Ultra
Firma do vývoje vozů investovala přes 10 miliard dolarů a výsledky se dostavily rychle. Model SU7, uvedený na trh loni na jaře, překonal očekávání – místo plánovaných 100 tisíc vozů Xiaomi nakonec prodalo téměř 140 tisíc kusů a celkový počet objednávek překročil 250 tisíc. Nejvýkonnější verzi SU7 Ultra chtěla firma prodávat v počtu 10 tisíc kusů ročně, ale už po čtyřech dnech od spuštění objednávek jich měla přes 20 tisíc.
Xiaomi se chystá na Evropu. Do Česka možná už v roce 2027
Letošní rok přinese další modely – menší SUV YU7 a větší sedmimístné SUV s pracovním označením N3. To by mohlo přinést i variantu s prodlužovačem dojezdu, tedy hybridní řešení kombinující elektromotor se spalovacím agregátem.
Továrna Xiaomi má nyní kapacitu 300 tisíc vozů ročně, ale vzhledem k poptávce bude zřejmě rozšířena. A protože značka úspěšně expanduje i v oblasti maloobchodu – například v Německu plánuje otevření vlastních prodejen – je možné, že stejnou strategii použije i pro své automobily.
Český trh by tak mohl být jedním z prvních evropských, kde se Xiaomi Auto objeví. Na nedávné prezentaci nového telefonu Redmi Note 14 v Praze se už modely SU7 objevily a podle zákulisních informací by prodej v Česku mohl začít už v roce 2026.
Xiaomi tak může být dalším hráčem, který naruší zavedené pořádky evropského automobilového trhu. Ostatně, pokud se budou jeho auta prodávat stejně jako smartphony – přímo v obchodech Xiaomi – čeká nás v tomto segmentu skutečná revoluce.