Kabriolety po loňském útlumu opět přitahují pozornost

ilustrační foto, kabriolet

ilustrační foto, kabriolet

Od ledna se prodalo víc otevřených vozů než za stejné období loňského roku. Optimističtí experti předpovídají, že by letošek mohl být pro kabriolety přelomový. V roce 2014 se jejich odbyt dotkl dna. V západoevropských zemích se podle IHS Automotive prodalo jen 196 tisíc kusů, nejméně za uplynulé desetiletí.

Zájem Evropanů letos vzbudily nové modely. „A bude to pokračovat, i další stárnoucí kabriolety budou postupně nahrazeny novými,“ předpovídá IHS Automotive. Novinky chystají BMW, Audi, MercedesBenz, Mazda či Mini.

Loňský propad byl způsoben také zastavením prodejů vozů neprémiových značek. Trh opustily například malý Peugeot 207 CC (v roce 2011 si ho pořídilo více než 20 tisíc zákazníků), Peugeot 308 CC, Ford Focus CC a Volkswagen Eos. K ukončení jejich prodejů přispěla horečka zvaná SUV. Právě na vývoj sportovně užitkových vozů se nyní největší výrobci soustředí.

kabrio prodejekabrio prodeje | E15

Ačkoli letos zájem o otevřené vozy mírně stoupá, je patrné, že trh jen stěží v blízké budoucnosti dosáhne úrovně minulé dekády. Rekordní byl rok 2003, kdy si kabriolet podle organizace JATO pořídilo 357 tisíc lidí. IHS Automotive očekává, že prodeje kabrioletů v západní Evropě stoupnou v roce 2020 na 250 tisíc.

Mezi prémiovými kabriolety nyní experti dávají největší šanci otevřenému BMW řady 2. Vůz byl představen letos a měl by patřit k největším hráčům na trhu. IHS Automotive očekává, že se příští rok prodá 20 tisíc kusů. Mezi neprémiovými automobily by pak měla zabodovat letos představená čtvrtá generace japonské Mazdy MX-5. Podle předpovědí by se jí mělo prodávat ročně kolem 16 tisíc kusů.

V Česku je trh s otevřenými vozy stále miniaturní. Dokládají to i statistiky Svazu dovozců automobilů za loňský rok. Například Audi A3 „bez střechy“ si pořídilo devět zákazníků, BMW 4 padesát šest, Mini Cooper sedmnáct a Volkswagen Beetle třicet devět.

Prodej nových aut dál roste
Prodej nových osobních aut všech karoserií v EU se v květnu zvýšil o 1,3 procenta na více než 1,1 milionu vozů. Prodej rostl 21. měsíc za sebou. Situace na velkých trzích se lišila. Ve Francii prodej klesl o 3,5 procenta a v Německu o 6,7 procenta. Naopak ve Španělsku stoupl o 14 procent a v Itálii o 10,8 procenta. V Česku pak o 17,6 procenta.