Moskvič v nové době neobstál, nepomohla ani výroba kulečníkových stolů

Moskvič 2141

Moskvič 2141 Zdroj: auto.cz

Moskvič 2141
Moskvič 2141
Moskvič 2141
4 Fotogalerie
Moskevská automobilka AZLK (dříve MZMA) patřila mezi důležité automobilové výrobce Sovětského svazu. Po rozpadu východního bloku však výrobce vozů značky Moskvič svoje pozice rychle ztrácel, až byl kvůli finančním problémům nucený v roce 2006 vyhlásit bankrot. Snahy o oživení značky nakonec nevyšly.

Éru největších úspěchů Automobilový závod Leninského komsomolu (do roku 1969 Moskevský závod malolitrážních automobilů) zažil v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy se vyráběly nejznámější modely značky, sedan 412 a jeho nástupce 2140. Vozy prodávané se značkou Moskvič byly oceňované hlavně pro svoji robustnost a nízkou cenovku.

V druhé polovině osmdesátých let pak přichází doba Moskviče 2141 (známého též jako Aleko), který byl na poměry sovětských aut velice moderní – používal pohon předních kol.

Nový model měl vzniknout ve spolupráci s některou ze západoevropských automobilek, spolupráci se ale nakonec nepodařilo navázat, a tak výrobce okopíroval Simcu 1308, evropské Auto roku 1976. Změn se ale provedlo hodně (vlastní motor, uložený podélně, zavěšení inspirované Audi 100), a tak o kopii 1:1 hovořit nelze.

Do nové doby po rozpadu Sovětského svazu moskevský výrobce vstupuje právě s Moskvičem 2141, u něhož se však kvůli stále tvrdší konkurenci ze západní Evropy ukazuje jeho reálné stáří. Simca 1308, z níž auto technicky vycházelo, byla totiž v roce 1991 (rok rozpadu SSSR) už 15 let starým vozem.

Kompletní příběh "Stalinových saní" i rozsáhlou fotogalerii najdete na serveru Auto.cz

Do terénu se vracejí sovětské legendy