Nejméně od roku 1984. Export švýcarských hodinek do světa zažívá razantní úbyt
Zvyšující se poptávka po chytrých hodinkách, zaměření trhu na prodej použitých hodinek od značek jako Rolex či Patek Philippe, ale také neklidná situace v Hongkongu. I to jsou jedny z důvodů, kvůli kterým je Švýcarsko na cestě k tomu, aby exportovalo méně klasických hodinek než v minulosti. Jejich vývoz je podle federace Swiss Watch dokonce nejnižší od roku 1984.
Podle vyjádření federace, o kterém informovala agentura Bloomberg, dodalo Švýcarsko v letošním roce 18,9 milionu kusů klasických hodinek. To je o 13 procent méně než v roce 2018. Méně jich země, která je jejich výrobou pověstná, vyvezla jen ve zmíněném roce 1984, kdy se jich na trh dostalo 17,8 milionu kusů.
Největší konkurenci pro klasické švýcarské hodinky tak nyní představují výrobky jako Apple Watch či fitness hodinky, které jsou cenově dostupnější a nabízejí uživatelům mnohonásobně širší spektrum funkcí. Švýcarsko naopak stále sází na tradici a kvalitnější zpracování, ovšem při zachování vysoké ceny.
Jeden z trhů, kde švycarské hodinky vždy profitovaly, je například Hongkong. Zde se všeobecně dařilo prodejím výrobků, které stojí i více než tři tisíce dolarů. Současná napjatá politická situace však prodeje švýcarských hodinek brzdí.
„Švýcarské hodinky musí posunout nahoru svůj hodnotový řetězec,“ uvedla k propadu tradičních výrobků analytička Bloomberg Intelligence Deborah Aitken.