Potvrzeno: Škoda bude vyrábět v Kvasinách nový model

Přesnou hodnotu investice a počty vytvořených pracovních míst Winterkorn nesdělil, neupřesnil ani, jaký model bude Škoda v Kvasinách vyrábět. V minulosti se ale už spekulovalo, že půjde právě o velké terénní SUV, přičemž příbuzným automobilem se stane chystaný Volkswagen CrossBlue.
Při rozhodování VW dostaly Kvasiny přednost před závodem Seatu ve Španělsku. „Kořeny Škody Auto jsou v srdci České republiky a tím v jednom z nejstarších průmyslových center Evropy s celosvětově uznávaným strojařským umem. S těmito schopnostmi přispěl náš personál rozhodující mírou k úspěchu podniku,“ vysvětlil šéf představenstva Škody Winfried Vahland.
Sobotka ocenil dosavadní investice Volkswagenu do Škody a označil jejich spolupráci za úspěšný příběh. „Především mě těší dnešní ujištění o tom, že dojde k dalšímu rozvoji výroby v závodu Kvasiny,“ řekl premiér. „Nový model znamená nové investice a nová pracovní místa.“
Vznikne tisíce míst
Podle společnosti Accolade, která pro dodavatele Škodovky připravuje pozemky v průmyslové zóně u Kvasin, v okolí rozšířeného závodu může vzniknout až tři tisíce nových pracovních míst, a to u firem, které budou dodávat komponenty pro nový model.
„Obvykle podobné investice automobilek podněcují vznik jeden a půl až tří, výjimečně u zcela nových projektů až pět nových pracovních míst u dodavatelů na jedno nové místo u finálního výrobce, jak bylo odhadováno například při stavbě automobilky Hyundai,“ vysvětlil šéf Accolade Milan Kratina.
Kraj: Rozvoj Škody v Kvasinách sníží nezaměstnanost |
---|
Rozšíření závodu Škody v Kvasinách na Rychnovsku pomůže snížit nezaměstnanost v celém hradeckém kraji a zvýšit kupní sílu v regionu. Náměstek hradeckého hejtmana pro rozvoj Otakar Ruml pro ČTK připomněl, že nezaměstnanost v kraji výrazně vzrostla na 7,7 procenta a bez práce je 29 tisíc lidí. Podle odhadu ředitele krajského úřadu práce Martina Horáka by v rozšířených Kvasinách a u subdodavatelů mohlo vzniknout 1000 až 1500 pracovních míst. |
V dopravě vidí Ruml hlavní problém ve výstavbě silnice směrem na Nové Město nad Metují a Náchod. „Vyřešení dopravy by mělo jít souběžně s budováním automobilky,“ řekl Ruml. Připomněl, že již při nedávném rozvoji zóny Kvasiny-Solnice se řada silnic opravila či postavila. Stát spolu s krajem v letech 2005 až 2012 do zóny investoval asi 1,5 miliardy korun. |
Pro rozšíření závodu již Škoda učinila řadu kroků. Zhruba před rokem automobilka po náročných jednáních a složité směně se soukromými majiteli a obcí Kvasiny získala klíčové tři hektary pozemků v sousedství závodu. Celkem by tak měla mít v Kvasinách podle dostupných informací k dispozici pro budoucí investice až 20 hektarů parcel. |
Automobily se v Kvasinách začaly vyrábět na počátku 30. let. Prvním vozem značky Škoda z Kvasin byla v roce 1947 Škoda Superb. V dalších letech k nejznámějším patřily modely Felicia a 110 R Coupé.
Po vstupu Volkswagenu do Škody Auto závod prošel zásadní přestavbou za miliardy korun, která vyvrcholila spuštěním výroby nového modelu Superb v roce 2001. Roomster se v Kvasinách montoval v letech 2006 až 2010, pak se přesunul do Vrchlabí, aby se loni do Kvasin vrátil. V roce 2009 Kvasiny začaly vyrábět model Yeti. Ročně továrna s 4500 zaměstnanci vyrobí přes 150 tisíc vozů.