Praha má dobíječku elektroaut s vlastními bateriemi, ochrání lidi v protějších domech

Video placeholde
Dobíjecí stanice PRE v pražských Holešovicích
Dobíjecí stanice PRE v pražských Holešovicích
Dobíjecí stanice PRE v pražských Holešovicích
Dobíjecí stanice PRE v pražských Holešovicích
4
Fotogalerie

Pražští majitelé elektromobilů mohou ode dneška dobíjet svůj vůz u unikátní dobíjecí stanice v Holešovicích vedle sportovní haly. Na střeše stanice je třicet solárních panelů a vlastní dobíječka je napojená na baterii. Bude sloužit nejen pro plnění akumulátorů, ale také pro vyrovnávání napětí v okolní síti.

Projekt holešovické nabíjecí stanice vznikl před čtyřmi lety. Zájem o její umístění v blízkosti sportovní haly měla například hokejová Sparta Praha, která tehdy v hale hrála svá domácí utkání. Jenže PRE musela vyřešit problém, jak dobíječku napojit na vedení, které už tak bylo velmi zatížené, aniž by musela stavět nové transformátory a vedení v okolí.

Proto se firma rozhodla pro instalaci akumulátorů, které pokryjí část nabíjecího výkonu, aby dobíječka dál síť nezatěžovala. „Rychlonabíječka má výkon 50 kilowattů, což je v síti nízkého napětí významné. Navíc baterie budou pomáhat vyrovnávat napětí ve vedení, které je přes ulici. Vliv baterií na síť budeme monitorovat,“ vysvětluje Milan Hampl, ředitel PRE Distribuce. Obyvatelům protějších domů proto nehrozí, že při nabíjení aut jim začnou blikat světla nebo vypínat spotřebiče, které jsou chráněny proti poklesu napětí.

Dobíječka stála sedm milionů korun, pro PRE ji postavila společnost Energon. „Původně projekt počítal s olověnými akumulátory, ale my jsme je vyměnili za lithiové, které mají lepší parametry. Stavba trvala čtyři měsíce,“ říká Tomáš Pastrňák, ředitel Energonu.

Pro PRE je holešovická dobíječka testovací projekt, který by mohla nasadit i na dalších místech v Praze. Firma by tak mohla posílit dobíjecí infrastrukturu, aniž by musela investovat do zahušťování a posilování sítě. Baterie o velikosti té v Holešovicích je o desítky procent levnější, než nové transformátory.

Do roku 2020 chce PRE rozšířit nynější síť 63 dobíjecích stanic o dalších 150 až 200 nabíječek. Stavět je hodlá také ve velkých městech mimo Prahu. Samotné hlavní město schválilo projekt na výstavbu 59 dobíjecích stanic do konce roku 2019. „Praha v elektromobilně za velkými evropskými městy zaspala. Letos bude připravena infrastruktura pro prvních 16 stanic. Z celkových 59 stanic bude 50 rychlodobíjecích,“ uvádí pražská primátorka Adriana Krnáčová.

Loni si řidiči z dobíjecích stanic PRE vytáhli 50 tisíc kilowatthodin elektřiny, což je o deset tisíc více než v roce 2016. Toto množství elektřiny stačí k ujetí zhruba 222 tisíc kilometrů. Nejčastěji řidiči na jedno dobití spotřebují tři až čtyři kilowatthodiny elektřiny, což znamená, že nejezdí k dobíječkám až ve chvíli, kdy je baterie téměř prázdná.

Poloha nové dobíjecí stanice: