Prazdroj se vrací do japonských rukou, ze hry vypadl Kellner i Tkáč

Sklepy Plzeňského Prazdroje

Sklepy Plzeňského Prazdroje Zdroj: Plzeňský Prazdroj

Technologie v Plzeňském Prazdroji
Pivovar Radegast ze skupiny Prazdroj
Pivovar Velké Popovice ze skupiny Prazdroj
Pivovar Velké Popovice ze skupiny Prazdroj
Varna Plzeňského Prazdroje
7
Fotogalerie

Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek SABMilleru, které dohromady za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy Kč) koupí od společnosti Anheuser-Busch InBev. Jde o zatím největší převzetí zahraničních pivovarnických aktivit ze strany některého z japonských pivovarů, informovala agentura Reuters.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek převzetí podniku ze strany pivovaru Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu. Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

„Společnost AB InBev dnes oznámila, že uzavřela závaznou dohodu se společností Asahi Group Holdings o prodeji podniků v České republice, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku a ostatních souvisejících aktiv, která byla před sloučením s AB InBev ve vlastnictví SABMilleru,“ uvedla mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková. Největší český pivovar nekomentoval, co pro něj bude nový vlastník znamenat.

Dohoda mezi AB InBev a Asahi ještě podle Němečkové podléhá schválení Evropské komise. Ta musí schválit Asahi jako vhodného kupce a udělit antimonopolní souhlas. „Předpokládá se, že tento proces bude završen v první polovině roku 2017,“ uvedla Němečková.

Pivovar Asahi se snaží expanzí v zahraničí kompenzovat slabý růst na domácím trhu. Společnost se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako je Peroni a Grolsch, a to za 2,55 miliardy eur (68,9 miliardy korun). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Společnost Asahi předložila nejvyšší nabídku na východoevropské značky SABMilleru. Tím ze hry o tyto značky vypadly investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu korun) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

 

Asahi je největším japonským pivovarem s tradicí od 19. století

Vizitka japonské společnosti Asahi Group Holdings, která se dohodla na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy Kč) od společnosti SABMiller:

- Společnost Asahi byla založena v Ósace již koncem 19. století, v roce 1889. Dnes má firma ústředí v Tokiu, její budovu navrhnul slavný francouzský designér Philippe Starck.

- Skupina Asahi Group Holdings pak vznikla v roce 1949, v současnosti zahrnuje výrobu piva, alkoholických a nealkoholických nápojů a některých druhů potravin.

- Pivovar Asahi Breweries je s podílem zhruba 38 procent na trhu největším pivovarem v Japonsku. Mezi jeho další tamní konkurenty patří například pivovary Kirin a Suntory.

- Kvůli poklesu spotřeby piva v Japonsku v posledních 20 letech (z důvodu úbytku obyvatelstva či kvůli vzrůstající oblibě vína) hledá Asahi další akvizice ve světě. V minulých letech firma investovala například v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Číně.

- V letošním roce se Japonci již dohodli na koupi některých značek pivovaru SABMiller, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru rivalem Anheuser-Busch InBev.

- Tržby Asahi Group Holdings v loňském roce vzrostly o čtyři procenta na 1,86 bilionu jenů (415 miliard korun). Celkem zaměstnávají v 83 továrnách ve světě přes 22.200 zaměstnanců.

- V Česku nejsou Japonci nováčkem, již 16 let v Praze vzniká nejpopulárnější značka Asahi - Super Dry, která míří do celé Evropy. Pro Japonce ji vaří konkurent Prazdroje, Pivovar Staropramen.

- V roce 2012 Asahi neúspěšně usilovala o převzetí skupiny StarBev, jejíž vlajkovou lodí byly tuzemské Pivovary Staropramen.