Problémové Maxy se vrátily do vzduchu, i když jen na zkoušku. Akcie Boeingu vystřelily

Boeing 737 MAX

Boeing 737 MAX Zdroj: profimedia.cz

Odstavený Boeing 737 MAX na parkovišti pro zaměstnance u výrobního závodu
Trupy pro Boeing 737 MAX
Boeing 737 MAX
Simulátor Boeingu 737 MAX
Simulátor Boeingu 737 MAX
10
Fotogalerie

Piloti a zkušební posádka amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) v pondělí zahájili první z testovacích letů Boeingu 737 MAX. Boeing usiluje o novou certifikaci problémových Maxů, které po tragických nehodách nesmí od loňska do vzduchu. Testování má trvat tři dny. Akcie Boeingu si v 19:45 SELČ připisovaly 10,4 procenta.

„FAA a Boeing provedou tento týden sérii certifikačních letů, aby vyhodnotily změny automatizovaných řídicích systémů 737 MAX,“ uvedl Federální úřad pro letectví v prohlášení. „Na první řadu testů stroj vzlétl z letiště Boeingu dnes v 9:55 (18:55 SELČ),“ dodal. První let má trvat několik hodin.

Zkušební posádka bude jednotlivé manévry provádět podle připraveného scénáře. Testy mimo jiné zahrnují přerušení přistávacího manévru v situaci, kdy se stroj dotkne země, či let podél pobřeží Tichého oceánu. Většinu manévrů posádka provede nad státem Washington na západě USA.

Za zkušebního letu se také záměrně aktivuje stabilizační systém MCAS, jehož software selhal při obou dvou zmíněných nehod. Při nich zahynulo v Etiopii a v Indonésii dohromady 346 lidí. Automatický bezpečnostní systém tehdy opakovaně poslal letadla prudce dolů a posádky nedokázaly nad stroji udržet kontrolu.

Důkladnost několikadenní zkoušky přesahuje předchozí testovací lety Boeingu, které většinou zabraly několik hodin a stihly se za jeden den.

Vlastní zkoušky Boeingu před testem FAA zahrnovaly stovky hodin v leteckém simulátoru 737 MAX a další stovky hodin na palubě testovacího stroje 737 MAX 7, ale bez přítomnosti personálu FAA. Nejméně při jednom ze zkušebních letů Boeing testoval stejné parametry, jaké jsou na programu v pondělí, řekl jeden ze zdrojů.

FAA po sérii zkušebních letů zanalyzuje letová data a vyhodnotí, zda je možné stroji 737 MAX znovu udělit povolení ke komerčnímu provozu. Úřad musí také schválit nové postupy pro výcvik pilotů. Podle zdrojů ale není pravděpodobné, že by letadla MAX mohla do vzduchu dříve než letos v září.

S americkým úřadem FAA úzce spolupracují regulátoři v Evropě a Kanadě, kteří ovšem situaci pro své oblasti vyhodnotí samy. Podle agentury Reuters daly tyto úřady najevo obavy nad rámec připomínek FAA, což si může vyžádat další změny.