Rizikem pro ekonomiku je vývoj automobilového průmyslu | E15.cz

Rizikem pro ekonomiku je vývoj automobilového průmyslu

Rizikem pro ekonomiku je vývoj automobilového průmyslu
Výroba Škody Superb v Kvasinách
• 
ZDROJ: Škoda Auto

Vladan Gallistl

Česká ekonomika v příštím roce zpomalí, shodují se ekonomové.

Závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu se jí může v příštím roce vymstít. Příliš totiž podle řady ekonomů spoléhá na poptávku na západních trzích.

„Cyklus prodejů osobních automobilů trvá již docela dlouho, více než šest let,“ uvádí analytik ČSOB Petr Dufek. „Je otázka nad trvanlivostí poptávky v Evropě,“ zdůrazňuje hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Podle něj se navíc automobilky snažily v minulých měsících vyrobit a zaregistrovat do začátku září co nejvíce aut před platností přísnějších emisních limitů. „Druhý kvartál vypadal, že se jede naplno, ale částečně se vyrábělo na sklad,“ upozorňuje Sobíšek. Od začátku září je podle něj výroba slabší.

Česku se výrazně daří dohánět Západ, hodnotí prudký růst mezd ekonom Pertold

Zvolnění výroby se ale může promítnout na zpomalení celého automobilového odvětví. To se ovšem podílí podle Sobíška včetně dodávek z jiných odvětví na HDP Česka třinácti procenty. Dufek tento poměr vyčíslil na deset procent. Ve srovnání s ostatními zeměmi jde o obrovský podíl.

Kvůli silné exportní orientaci je pak tuzemský automobilový průmysl také závislý na vývoji světové ekonomiky. Potíže globálního hospodářství by se proto mohly také promítnout do ochlazení české ekonomiky.

Jako další hrozbu světovému hospodářství označil hlavní ekonom Patrie Jan Bureš vývoj v Číně, kde v uplynulé dekádě rychle rostl objem úvěrů. Podíl půjček na velikosti její ekonomiky se zhruba zdvojnásobil. Čeká se tak nutné zpomalení úvěrového růstu, což je dle Bureše „nebezpečí pro růstové vyhlídky Číny“. Při zpomalení čínské ekonomiky o tři procentní body by ekonomika Evropské unie podle něj přišla o jeden procentní bod.

Cizí investory opět lákají české státní dluhopisy

Kromě rizika finanční krize v Číně ale visí nad celou evropskou, potažmo českou ekonomiku i další hrozby: brexit, obchodní války či napětí mezi Bruselem a Římem. „Kdyby Trump zavedl cla na dovoz automobilů, tak to pocítíme přes subdodávky,“ varuje Sobíšek.

V příštím roce ale ekonomové s velkým šokem nepočítají. Česká ekonomika tak sice podle Dufka poroste pomaleji, ale jen nepatrně oproti letošku. Letos by podle odhadu ČSOB mělo hospodářství posílit o tři procenta a v příštím roce o 2,7 procenta.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud