Šéf Škody Auto má vést Volkswagen, píší německá média | E15.cz

Šéf Škody Auto má vést Volkswagen, píší německá média

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Větší zemětřesení, než se čekalo. Součástí zítřejšího - čtvrtečního - zasedání dozorčí rady německého koncernu Volkswagen, kam patří i Škoda Auto, má být i několik klíčových personálních změn. Jednou z nich má být povýšení současného šéfa hlavní značky Volkswagen Ralfa Brandstättera do pozice člena představenstva koncernu. Ve vedení značky VW ho má nahradit nynější předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer. Na zjištění německého listu Spiegel upozornil server iDnes.cz.

Zásadní změny ve vedení koncernu pramení z déle trvajících sporů mezi Diessem a odbory. Ty Diess popudil výroky o potřebném masivním propouštění až třiceti tisíc zaměstnanců v rámci nutných úspor. Diess později své vyjádření mírnil, spory nicméně přetrvaly. Diess dle informací německých médií má funkci udržet, zaměří se spíše na strategické otázky. Naopak za byznys v Číně - kde koncern trápí výrazný propad prodejů - má nově zodpovídat Brandstätter.

Zda ke změnám skutečně dojde, rozhodne koncernová dozorčí rada zítra. „Je však velmi pravděpodobné, že ke kompromisu skutečně dojde,“ uvedl Spiegel.

Kromě personálních otázek má zítřejší dozorčí rada koncernu mimo jiné rozhodovat i o nasměřování masivních investic, o kterém si můžete přečíst níže.

Těžař Volkswagen. Obří investice do elektromobility se zaměří i na suroviny

Součástí masivní investice koncernu Volkswagen až za třicet miliard eur, tedy více než tři čtvrtě bilionu korun, jež půjde primárně do továren na baterie a zajištění surovin, se může stát i nákup podílu v některé z těžařských společností. Německý automobilový kolos by si tak zajistil kontrolu nad celým dodavatelským řetězcem, na jehož konci bude čím dál početnější flotila elektromobilů. Investice do těžby má být součástí pětiletého plánu, který dozorčí rada VW obdrží ve čtvrtek.

Na konferenci agentury Reuters to řekl člen představenstva VW zodpovědný za technologie Thomas Schmall. Zdůraznil, že si koncern musí pohlídat dostatek surovin, mimo jiné niklu a kobaltu, jež jsou důležité pro výrobu baterií do elektromobilů. O různých formách partnerství koncern jedná, spolupráci by mohl oznámit v horizontu týdnů.

Ed Cropley v komentáři pro Reuters zmiňuje australského těžaře lithia Pilbara Minerals, jehož tržní kapitalizace v době přípravy článku přesahovala sedm miliard australských dolarů, tedy 112 miliard korun, a největšího světového producenta kobaltu Glencore s ohodnocením téměř padesát miliard liber, zhruba 1,5 bilionu korun.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Jak velký podíl celkových investic půjde z kasy koncernu a jaký zafinancují externí partneři, zatím není jasné. „Záležet bude na modelech jednotlivých partnerství, která založíme v příštích měsících. Pro nás je nezbytné, abychom měli kontrolu nad technologiemi, načasováním či náklady,“ zmínil Schmall.

Součástí investice bude šestice továren na baterie do elektromobilů. I s jejich přispěním chce německý obr dohnat amerického lídra Teslu. Náklady na každou továrnu se budou pohybovat mezi jednou až dvěma miliardami eur, přičemž jedna továrna by mohla vzniknout v Česku. Rozhodnutí má padnout v příštím roce.

Koncern cílí na udržitelnost výrobního řetězce. Uhlíkové neutrality chce dosáhnout nejpozději do roku 2050. „Tím se kruh uzavře. Snad se ukáže, že se udržitelností zabýváme od prvního kroku, tedy těžby, až po ten poslední, kterým je životní cyklus baterií, automobilů a recyklace,“ řekl Schmall.

Zhruba devět set milionů eur už VW investoval do společných aktivit se švédským výrobcem baterií Northvolt, ve kterém získal zhruba pětinový podíl. Vzniknout má i společný podnik firem, jenž by měl v Německu postavit továrnu na výrobu baterií.

Produkci prémiových bateriových článků pro VW má Northvolt nastartovat od roku 2023. O dva roky později začne vyrábět i továrna v Salzgitteru na severu Německa. Tu chce VW postavit společně s čínským dodavatelem autodílů Gotion High-Tech, jenž se zabývá i lithium-iontovými bateriemi.

Investice ale putují i opačně, tedy od těžařů do autoprůmyslu. Nižší desítky milionů eur (stovky milionů korun) například nedávno investoval jeden z největších těžařských podniků na světě, nadnárodní kolos Rio Tinto, a to do slovenské společnosti InoBat podnikatele Mariána Bočka. Investice, o které exkluzivně informoval deník E15, má primárně směřovat do vývojového centra a pilotní linky ve Voderadech u Bratislavy, kde InoBat pracuje na prémiových bateriích pro elektromobily.

Rio Tinto rovněž vlastní jeden z největších projektů těžby lithia na světě v srbské oblasti Jadar. Do InoBatu investoval i energetický gigant ČEZ, jenž zkoumá možnosti těžby lithia na Cínovci. O dodávky lithia z Česka se zajímá také InoBat. 

S růstem elektromobility se zvyšuje i byznysový potenciál těžených materiálů. Dokumentuje to například obrat ve strategii těžební společnosti BHP Group. Ta se několik let pokoušela prodat svou divizi Nickel West těžící nikl na západě Austrálie. To už ale neplatí, BHP totiž očekává, že vysoce kvalitní nikl, který se využívá při výrobě baterií včetně těch do elektromobilů, se během několika let stane nedostatkovým zbožím.

„Zhodnotili jsme si trhy všech materiálů používaných při výrobě baterií – nikl, kobalt i lithium,“ řekl dříve agentuře Bloomberg šéf Nickel West Eduard Haegel. „A myslíme si, že ve střednědobém a dlouhodobém horizontu se s niklem bude pojit jistá marže – myslíme si, že je to atraktivní komodita,“ dodal.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery